Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Why, when, and how workers regulate

a lifespan perspective on work design and emotion regulation at work
Promotie:dr. E.A. (Elissa) El Khawli, PhD
Wanneer:28 februari 2022
Aanvang:14:30
Promotor:S. (Susanne) Scheibe, Prof
Copromotor:A.C. (Anita) Keller, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Why, when, and how workers regulate

Strategieën om emoties op het werk te reguleren

Welzijn gerelateerd aan werk wordt gedurende de levensloop niet alleen door de werkomstandigheden beïnvloed, maar ook door strategieën om emoties te reguleren. Elissa El Khawli onderzocht waarom en hoe werknemers hun emoties reguleren op het werk.

Drie factoren spelen een rol. Ten eerste worden bepaalde strategieën ondersteund door motieven van verbondenheid: het kunnen ‘opschieten’ met anderen. Deze motieven kunnen beïnvloed worden door leeftijd en carrièrestadium. Ten tweede worden regulatiestrategieën voorspeld door de werkcontext. Motiverende banen bevorderen het gebruik van strategieën die gunstig zijn voor het welzijn, maar belastende banen strategieën die juist ongunstig zijn voor het welzijn. Oudere werknemers zijn daarin stabieler dan jongere. Ten derde speelt de leeftijd van de werknemer mee, in die zin dat relatief oudere werknemers meer gunstige strategieën gebruiken dan jongere werknemers.

Verder laat het proefschrift zien dat gebruikelijke emotie-regulatiestrategieën het traject van subjectieve baanonzekerheid kunnen beïnvloeden in de context van buitengewone loopbaanschokken, zoals tijdens de COVID-19 pandemie. Dat laat zien dat strategiekeuze van invloed kan zijn op de manier waarop mensen zich aanpassen aan stressoren.

Kortom, de bevindingen suggereren dat situationele factoren (zoals werkomstandigheden en dagelijkse motieven) en individuele factoren (zoals leeftijd) waarschijnlijk voorspellen welke strategieën mensen gebruiken op het werk. Deze strategieën kunnen op hun beurt een invloed hebben op het werkgerelateerde welzijn en de manier waarop mensen stressoren op het werk ervaren.