Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Gender inequalities in health at older ages

A longitudinal and comparative investigation across European countries.
Promotie:Dhr. D. (Damiano) Uccheddu
Wanneer:28 maart 2022
Aanvang:12:45
Promotors:A.M.H. (Anne) Gauthier, prof. dr. B.J.M. (Nardi) Steverink
Copromotor:dr. T.E. Emery
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Gender inequalities in health at older ages

Genderongelijkheid in gezondheid

In vrijwel alle samenlevingen leven vrouwen langer dan mannen, maar geven tegelijkertijd aan vaker ziek te zijn, gezondheidsbeperkingen te ervaren en gebruik te maken van gezondheidszorg. In dat kader heeft Damiano Uccheddu de relatie tussen gender en gezondheid op latere leeftijd onderzocht.

De mechanismen achter deze kloof tussen gezondheid van mannen en vrouwen, evenals de onderliggende cross-nationale verschillen, zijn nooit goed begrepen. Uccheddu heeft de problematiek uit verschillende perspectieven benaderd, door het analyseren van gegevens uit de Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe (SHARE) en Nederlandse administratieve gegevens uit het System of Social-statistical Datasets (SSD).

Er zijn drie belangrijke conclusies. Ten eerste worden vrouwen in het bijzonder beïnvloed door hun sociaaleconomische positie. Ten tweede hangen het gezins- en arbeidstraject in het begin van het leven samen met de gezondheid op latere leeftijd. De geaccumuleerde stress en zorgverantwoordelijkheden gedurende de levensloop - en de institutionele omkadering daarvan - zijn van groot belang voor de gezondheid op latere leeftijd, vooral voor vrouwen. Ten derde is de onderlinge afhankelijkheid van ‘belangrijke anderen’ (onder wie kinderen en partners) in de loop van het leven belangrijk voor de gezondheid op latere leeftijd (iets wat overigens geldt voor zowel oudere mannen als vrouwen).

De langetermijngevolgen van opgestapelde stress, nadelen en gezinsverantwoordelijkheden die hun oorsprong vinden in de vroege stadia van de levensloop blijken belangrijker te zijn dan afzonderlijke levensloopgebeurtenissen die na het midden van het leven worden ervaren. Het proefschrift benadrukt de noodzaak van een brede en geïntegreerde benadering van de studie van gezinsverantwoordelijkheden en -ongelijkheden om de verbanden tussen gender en gezondheid op oudere leeftijd beter te begrijpen.