Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Connecting needs and care in psychosis

Promotie:Dhr. L.O. (Lukas) Roebroek
Wanneer:24 maart 2022
Aanvang:12:45
Promotors:dr. S. (Stynke) Castelein, prof. dr. P.H. Delespaul
Copromotor:dr. J. Bruins
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Connecting needs and care in psychosis

Aansluiting behoefte en zorg bij psychose

Het onderzoek van Lukas Roebroek richtte zich op de ontwikkeling en evaluatie van  de gecomputeriseerde beslistool TREAT (TReatment E-AssisT). TREAT geeft gepersonaliseerde behandeladviezen voor mensen met een psychotische stoornis.

Beslissingsondersteuning in de vorm van TREAT, bleek geen effect te hebben op gedeelde besluitvorming in de psychosezorg. Geïdentificeerde zorgbehoeften werden wel significant vaker besproken en er werd significant vaker besloten om een evidence-based behandeling te initiëren wanneer TREAT gebruikt werd. Het merendeel van de behandelaren zag meerwaarde in het gebruik van TREAT. Al met al laat dit proefschrift de voordelen van beslissingsondersteuning in de psychosezorg zien, maar tegelijkertijd ook een aantal van de tekortkomingen en aanbevelingen voor toekomstige verbeteringen.