Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Public participation in decision making on sustainable energy transitions

Promotie:L. (Lu) Liu, MSc
Wanneer:24 januari 2022
Aanvang:09:00
Promotor:prof. dr. E.M. (Linda) Steg
Copromotors:G. (Goda) Perlaviciute, Prof, T. (Thijs) Bouman, PhD
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Public participation in decision making on sustainable energy
transitions

Publieksparticipatie en -acceptatie bij milieuprojecten

Er worden veel projecten voor hernieuwbare energie uitgevoerd die als doel hebben klimaatverandering tegen te gaan. Het betrekken van het publiek bij de besluitvorming is belangrijk om de acceptatiebereidheid bij dergelijke projecten te vergroten. Een belangrijke vraag is wanneer en hoe publieksparticipatie kan leiden tot een hogere projectacceptatie. Verder is het interessant te weten of vergelijkbare processen een rol spelen in verschillende landen. Het proefschrift van Lu Liu gaat daarover.

Besluitvormingsprocessen worden als eerlijker ervaren, wanneer mensen kunnen deelnemen aan de besluitvorming. Op zijn beurt leidt dat tot een hogere projectacceptatie. Bovendien is de aanvaardbaarheid van projecten groter wanneer mensen invloed kunnen uitoefenen op grote beslissingen (zoals de locatie van windparken), dan op kleine beslissingen (zoals de kleur van windturbines).

Toch is publieksparticipatie geen wondermiddel. Ook volledige invloed (zoals controle door de burger) resulteert niet in een hogere aanvaardbaarheid van het besluitvormingsproces en het resulterende project dan bij gedeelde invloed, zelfs wanneer men deskundigen kon raadplegen.

Belangrijk is dat zowel publieksparticipatie als vertrouwen de aanvaardbaarheid van een project kan vergroten, aangezien in beide gevallen de kans toeneemt dat rekening wordt gehouden met de belangen en zorgen van de mensen. De resultaten die werden gevonden in Nederland en China zijn vergelijkbaar. Dat suggereert dat publieke participatie en vertrouwen vergelijkbare effecten kunnen hebben op de aanvaardbaarheid van projecten in verschillende landen.