Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Elements contributing to teachers' role in bullying

Promotie:dr. D.A.E. (Danelien) van Aalst, PhD
Wanneer:02 juni 2022
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. D.R. (René) Veenstra
Copromotor:dr. G.E. (Gijs) Huitsing
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Elements contributing to teachers' role in bullying

Leerkrachtinterventies om pesten tegen te gaan

Het onderzoek van Danelien van Aalst richtte zich op de elementen die een rol spelen bij de neiging van leerkrachten om in te grijpen in pestsituaties. Pesten heeft verregaande negatieve gevolgen voor alle betrokkenen en komt in vrijwel elke school voor. Juist omdat leerkrachten zo’n cruciale rol spelen bij het voorkomen en effectief aanpakken van pesten, is het alarmerend dat veel leerkrachten aangeven dat zij het moeilijk vinden in te grijpen of daarvoor het zelfvertrouwen missen.

Eerdere onderzoeken lieten verschillen zien tussen leerkrachten in hun neiging tot ingrijpen, effectiviteit en uitvoer van anti-pest lessen. Daarnaast ontbrak een theoretisch fundament om voorgaande studies te integreren en toekomstig onderzoek richting te geven. Het doel van dit proefschrift was onderzoek naar leerkrachten in relatie tot pesten te integreren in een theoretisch raamwerk. Vervolgens zou dat raamwerk als uitgangspunt kunnen dienen voor het toetsen van individuele en omgevingskenmerken die van invloed zijn op de neiging van leerkrachten om in te grijpen bij pesten.

De resultaten toonden aan dat er een positieve relatie is tussen de houding van leerkrachten ten aanzien van pesten en de toeschrijving van oorzaken van pesten, en de neiging van leerkrachten tot ingrijpen. Daarnaast bleek de relatie van leerkrachten met hun leerlingen ook van belang voor zelfvertrouwen van laatstgenoemden, vooral als het ging om slachtoffers van pesten. Ook zijn er duidelijke verschillen in schoolcultuur (zoals opvattingen over collegialiteit) tussen leerkrachten van basis- en middelbare school. Dat kan van invloed zijn op de implementatie van anti-pestprogramma’s en de aanpak van pestsituaties op school.