Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Music therapy for children with Autism Spectrum Disorder

Development and first evaluation of the Papageno Music Therapy Program
Promotie:Dhr. M.L.A. (Mathieu) Pater
Wanneer:10 maart 2022
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. T.A. van Yperen
Copromotor:dr. M. Spreen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Music therapy for children with Autism Spectrum Disorder

Effectiviteit muziektherapie ‘Papageno’ voor jonge mensen met autisme

Het onderzoek van Mathieu Pater levert een bijdrage aan de professionalisering van muziektherapie voor kinderen en jongeren met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS): het Papageno Muziektherapie Programma (PMTP). Het is ontwikkeld met hulp van de Stichting Papageno, opgericht door (dirigent) Jaap en Aaltje van Zweden

Pater heeft op basis van een literatuurreview en praktijkonderzoek een uniforme interventiehandleiding ontwikkeld. Deze is vervolgens getoetst om indicaties te krijgen van de effectiviteit en werkzame elementen. Het verzamelde bewijsmateriaal geeft inzicht in wat er gebeurt in de muziektherapie en op basis daarvan is een eerste werkmodel ontwikkeld. Daarnaast geeft het aanwijzingen voor de effectiviteit van de behandeling en laat het zien wat de inzet van muziektherapie een individueel kind met ASS kan opleveren.

De meeste kinderen laten een gunstige ontwikkeling zien op het gebied van het sociale gedrag wanneer het PMTP wordt aangeboden. Het onderzoek dient als goed uitgangspunt om de betrokkenheid van ouders bij een therapievorm als muziektherapie meer te ontwikkelen. Met hulp van observatoren werd geobserveerd dat de verworven vaardigheden in de muziektherapie ook werden waargenomen in situaties buiten de therapeutische context. Dit laatste vertelt iets over het generaliseren van de aangeleerde vaardigheden, wat voor iemand met ASS vaak lastig is. Het PMTP is er klaar voor om verder in de praktijk te worden toegepast op basis waarvan de module verder onderbouwd en onderzocht kan worden.