Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Taking care together

A dual key worker approach for families experiencing complex and multiple problems
Promotie:dr. A.G. (Arjen) van Assen
Wanneer:12 mei 2022
Aanvang:14:30
Promotors:dr. W.J. Post, prof. dr. H.W.E. (Hans) Grietens
Copromotor:dr. J. (Jana) Knot-Dickscheit
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Taking care together

Participatie van kinderen en de rol van coaches bij gezinshulpverlening

Voor zijn proefschrift onderzocht Arjen van Assen een duale hulpverleningsbenadering bij het Leger des Heils. Gezinsgerichte hulpverlening werd aangeboden vanuit het programma Tien voor Toekomst en kindgerichte hulpverlening vanuit het programma Kinder- en Jeugdcoaching. Het onderzoek laat zien dat kinder- en jeugdcoaches de participatie van kinderen kunnen bevorderen.

Bij een aantal groepen, onder wie jonge of ongemotiveerde kinderen, is het realiseren van participatie problematisch. Ook maakt een gebrek aan openheid over de gezinssituatie het vaak moeilijker zorg af te stemmen op de behoeften van kinderen. Kinderen waren in het algemeen positief over de ontvangen hulp. Vooral de langdurige hulpverlening en de persoonlijke benadering waren volgens hen van belang voor het opbouwen van vertrouwen en het realiseren van verandering.

Uit dit onderzoek komt naar voren dat kinderen verbetering lieten zien in hun psychosociale vaardigheden. Bij afsluiting van de hulpverlening bleef echter vaak nog wel aanzienlijke gedrags- en emotionele problematiek over. Een aanzienlijk deel van de kinderen wordt na afronding van deze hulp alsnog uit huis geplaatst. Hoewel de afbakening van de doelgroep en de hulpverlening gericht op gedrags- en emotionele problematiek verbeterd kunnen worden, lijkt Kinder- en Jeugdcoaching een veelbelovend programma om psychosociale vaardigheden van kinderen te bevorderen.