Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Matching children with foster carers

The decision-making process of finding a non-kinship foster family for a child
Promotie:Mw. K. (Kirti) Zeijlmans
Wanneer:23 mei 2019
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. H.W.E. (Hans) Grietens, prof. dr. E.J. (Erik) Knorth
Copromotor:M. (Mónica) Lopez Lopez, Dr
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Matching children with foster carers

Matchingsbeslissing bij keuze passend pleeggezin voor pleegkind

De matchingbeslissing in de pleegzorg moet met grote zorg worden genomen. Op basis van bepaalde criteria of overwegingen wordt een zo goed mogelijk passend pleeggezin gekozen voor een pleegkind. Een mismatch kan immers leiden tot langdurig negatieve gevolgen voor de ontwikkeling en het welzijn van zowel pleegkinderen als -gezinnen.

Desondanks is er nog weinig onderzoek gedaan naar deze belangrijke beslissing. Het proefschrift van Kirti Zeijlmans geeft meer inzicht in de besluitvorming achter de matchingbeslissing door in kaart te brengen welke factoren deze beslissing beïnvloeden. De resultaten laten zien dat een breed scala aan factoren een rol speelt bij matchingbeslissingen. Zo komt het in de dagelijkse praktijk vaak voor dat moet worden afgeweken van de standaardmethode van matching. Enerzijds komt dat door individueel maatwerk, waarbij verwacht wordt dat dit ten goede komt aan de matchingsbeslissing. Anderzijds is het een gevolg van een tekort aan pleeggezinnen, een gebrek aan tijd of het ontbreken van informatie.

Overigens is de invloed die ouders, kinderen en pleegouders op de besluitvorming hebben per matchingbeslissing verschillend. De zorgprofessionals zijn de sleutelfiguren in het geheel. Zij kunnen de betrokkenheid van de belanghebbenden in meer of mindere mate faciliteren; zij moeten weten om te gaan met meerdere ‘partijen’ die elk hun eigen belangen hebben, en dit alles met weinig keuzeopties. De uiteindelijke keuze hangt ook af van de gebruikte beslisregels en de (verschillen in) argumenten die professionals aanvoeren bij het maken van hun keuze. Matching in de pleegzorg is een complex maar betekenisvol proces dat wordt beïnvloed door veel verschillende, vaak ook met elkaar samenhangende factoren.