Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

The education divide in Indonesia

Four essays on determinants of unequal access to and quality of education
Promotie:Dhr. T. (Tatang) Muttaqin
Wanneer:27 maart 2017
Aanvang:12:45
Promotor:R.P.M. (Rafael) Wittek, Prof
Copromotor:dr. L. (Liesbet) Heyse
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
The education divide in Indonesia

Ongelijkheid in de toegankelijkheid en kwaliteit van het onderwijs in Indonesië bestudeerd

Toegankelijk en kwalitatief hoogwaardig onderwijs is cruciaal voor economische groei en stabiliteit in landen. Zonder gelijkheid in het onderwijs is dat echter niet voldoende. Leerlingen profiteren van gelijkheid in het onderwijs, niet alleen omdat het de inzetbaarheid op de arbeidsmarkt vergroot en tot een goed inkomen leidt, maar ook omdat het hun kritisch- en probleemoplossend vermogen verbetert, wat weer helpt om goede keuzes te maken.

De Indonesische regering probeert om zowel de toegankelijkheid als de kwaliteit van het onderwijs voor haar burgers te vergroten, onder andere door het onderwijs te decentraliseren. Deze beleidsverandering heeft zichtbaar effect gehad. Desondanks zijn een aantal doelstellingen om de toegankelijkheid en kwaliteit van het onderwijs te verbeteren nog niet behaald, zodat onderwijsongelijkheid blijft voortbestaan.

Tatang Muttaqin onderzocht het complexe en multidimensionale fenomeen van ongelijkheid in de toegankelijkheid en kwaliteit van het onderwijs in Indonesië. Hij presenteert in zijn proefschrift analyses die gebaseerd zijn op een ‘multi-level’ en ‘multi-resource’ onderzoekskader. De bronnen voor het onderzoek betreffen verschillende nationale enquêtes, administratieve data en expert interviews met vertegenwoordigers van drie non gouvernementele koepels van private Islamitische scholen in Indonesië. Het doel was steeds om de mechanismen die verantwoordelijk zijn voor de voortdurende onderwijsongelijkheid in Indonesië bloot te leggen. Muttaqin toont aan dat een complex samenspel van menselijk, sociaal, economisch, politiek en infrastructureel kapitaal aan deze ongelijkheid ten grondslag ligt. Deze factoren spelen een rol op en tussen verschillende niveaus, zoals het niveau van het individu, het huishouden, de school, de gemeenschap en de staat.

Tatang Muttaqin verrichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, Onderzoeksschool ICS. Het werd gefinancierd door het Ministry of National Development Planning van Indonesië, waar nu ook werkt.