Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Ensuring meaningful lifelong learning opportunities for groups at risk

Promotie:dr. C.J. (Josje) van der Linden
Wanneer:29 september 2016
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. J.J.M. Zeelen, prof. dr. A. von Kotze
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Ensuring meaningful lifelong learning opportunities for groups at
risk

Een leven lang leren voor risicogroepen

Bijblijven in de huidige wereld kan alleen door het hele leven bij te leren. Dit gaat niet alleen op voor de Westerse wereld, maar ook voor minder geprivilegieerde delen van de wereld, waar de globalisering met de bijbehorende vereiste kennis en vaardigheden ook is doorgedrongen. Het vierde duurzame ontwikkelingsdoel (opgesteld in september 2015), is dan ook niet alleen gericht op het verzekeren van onderwijs aan iedereen, maar ook op mogelijkheden voor een leven lang leren.

In haar proefschrift over een leven lang leren voor risicogroepen zet Josje van der Linden onderzoeksresultaten uit verschillende contexten – meer en minder stabiel, meer en minder ontwikkeld, meer en minder rijk aan voorzieningen – naast elkaar. De casussen komen uit Soedan, Zuid Soedan, Mozambique, Oeganda en Nederland.

Tezamen leveren zij een breed palet aan deelnemers, programma’s en organisatievormen op. Hoe verschillend de contexten ook zijn, de deelnemers uit ‘risicogroepen’ hebben meer potentie dan de benaming ‘risicogroep’ doet vermoeden. Als hun ervaringen, veerkracht en ambities de basis vormen voor leeractiviteiten, kan het effect van het duurzame ontwikkelingsdoel verder gaan dan retoriek en kan betekenisvol leren, ook voor risicogroepen, mogelijk worden. Omdat het reguliere aanbod niet vanzelfsprekend van belang is voor deze groepen, vraagt dit wel om specifieke aandacht voor hen in beleid, uitvoering en onderzoek. Voor de betrokken professionals betekent dit dat zij bereid moeten zijn om gebaande (onderwijs)paden onder kritiek te stellen en gezamenlijk op te trekken als partners in onderzoekende leergemeenschappen. Zo krijgt iedereen de mogelijkheid om betekenisvol te leren, ook mensen uit risicogroepen.

Josje van der Linden deed haar promotieonderzoek bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Zij is docent/onderzoeker de sectie Lifelong learning van de RUG en bij de Hogeschool iPabo (interconfessionele pabo) te Amsterdam/Alkmaar.