Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

A look on the bright side of an environmentally-friendly life

Whether and why acting environmentally-friendly can contribute to well-being
Promotie:Mw. L.A. (Leonie) Venhoeven
Wanneer:29 september 2016
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. E.M. (Linda) Steg
Copromotor:dr. J.W. (Jan Willem) Bolderdijk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
A look on the bright side of an environmentally-friendly life

Milieuvriendelijk gedrag kan een boost geven aan het zelfbeeld, vooral als het een vrije keuze is

De Amerikaanse president Barack Obama zei in zijn speech op de 2014 Climate Summit: ‘Wij zijn de eerste generatie die de effecten van klimaatverandering voelt en de laatste generatie die er iets aan kan doen.’ Om effectief ‘iets te doen’ aan klimaatverandering is het belangrijk dat mensen hun gedrag veranderen om hun negatieve invloed op het milieu te verkleinen. Milieuvriendelijk gedrag wordt echter vaak gelijkgesteld aan het opofferen van persoonlijk geluk, omdat het moeite kan kosten en oncomfortabel kan zijn. In haar proefschrift beargumenteert Leonie Venhoeven dat dit beeld te pessimistisch is. Het houdt er geen rekening mee dat milieuvriendelijk gedrag ook kan worden ervaren als betekenisvol gedrag, en daardoor kan bijdragen aan persoonlijk geluk.

Venhoevens studies laten zien dat milieuvriendelijk gedrag zowel expliciet als impliciet wordt geassocieerd met positieve emoties. De betekenis die mensen toeschrijven aan milieuvriendelijk gedrag speelt een belangrijke rol in waarom dit gedrag goed kan voelen: mensen voelen zich beter over gedrag dat betekenisvoller is, en voelen zich goed over milieuvriendelijk gedrag omdat het gezien wordt als betekenisvol. Betekenisvol gedrag kan positieve emoties oproepen omdat zulk gedrag iets positiefs zegt over wie je bent. Uit haar studies bleek inderdaad dat het doen van iets milieuvriendelijks een boost kan geven aan het zelfbeeld - vooral als het gedrag een vrije keuze is. Dit verklaart waarom mensen zich goed voelen over dit type gedrag. Hoewel het doen van iets milieuvriendelijks soms kostbaar, oncomfortabel en frustrerend kan zijn, laat Venhoeven in haar proefschrift zien dat er ook een positievere kant van milieuvriendelijk gedrag is.

Leonie Venhoeven deed haar promotieonderzoek - medegefinancierd door de EU - bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen en is werkzaam als gedragspsycholoog bij D&B.