Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Effectiviteit aan de horizon

Een studie rond onderzoek naar resultaat op het gebied van de justitiële kinderbescherming in Nederland tussen 1945 en 2005
Promotie:dr. M. Dekker
Wanneer:20 oktober 2016
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. J.J.H. (Jeroen) Dekker, prof. dr. E.J. (Erik) Knorth, prof. dr. M.C. (Greetje) Timmerman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Effectiviteit aan de horizon

Ervaringen van de kinderen zelf met de justitiële kinderbescherming weer centraal stellen bij onderzoek

Marieke Dekker deed wetenschapshistorisch onderzoek naar in hoeverre en op welke manier er aandacht bestond voor, en onderzoek werd gedaan naar, resultaten van interventies die plaatsvonden bij de justitiële kinderbescherming in Nederland tussen 1945 en 2005. Het blijkt dat in de gehele door Dekker onderzochte periode er binnen de kinderbescherming aandacht was voor de vraag wat interventies in het kader van justitiële maatregelen opleverden. De manier waarop resultaten van interventies onderzocht werden veranderde wel door de tijd heen. Door de wens om zoveel mogelijk objectief resultaten vast te stellen verdwenen vanaf het einde van de jaren zestig de interviews met oud-pupillen naar de achtergrond. Dekker pleit ervoor om de ervaringen van de direct betrokkenen weer centraal te gaan stellen.

Ook veranderden de opvattingen over wat een ‘goed resultaat’ genoemd mocht worden en hoe dat in onderzoek vastgesteld kon worden. Daarbij werd duidelijk dat hierover in de onderzochte periode veel discussie bleef bestaan. ‘Succes’ of ‘een goed resultaat’ werd door de hele periode heen in het onderzoek naar resultaten van de justitiële kinderbescherming vooral gedefinieerd als 'aanpassing' van de jongeren op verschillende levensgebieden zoals werk, gezin en vrije tijd. Als doel van interventies op het gebied van de justitiële kinderbescherming leek 'aanpassing' van de jongeren aan de samenleving daarmee boven 'persoonlijke ontplooiing' te staan. Volgens Dekker is het daarom van belang om bij het ontwikkelen, onderzoeken en inzetten van interventies steeds aandacht te besteden aan de vraag wat nu precies bedoeld wordt met ‘effectief’ en wat het antwoord op deze vraag kan betekenen voor de onderzoeksmethoden die ingezet worden om de interventie te onderzoeken. ‘Als we iets willen weten over de effecten van interventies moeten we in eerste instantie de betrokkenen naar hun ervaringen vragen’, aldus Dekker.

Marieke Dekker is redacteur bij Uitgeverij Kavanah in Dwingeloo en deed haar promotieonderzoek bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen.