Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Teaching for student self-regulated learning

Studies in secondary vocational education
Promotie:Mw. J.A. van Beek
Wanneer:05 november 2015
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. A.E.M.G. (Alexander) Minnaert, prof. dr. T. Wubbels
Copromotor:dr. F.P.C.M. de Jong
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Teaching for student self-regulated learning

Docent cruciaal voor ontwikkeling zelfregulerend leren van leerling

In het voortgezet onderwijs zijn docenten cruciaal voor de ontwikkeling van zelfregulerend leren van leerlingen, maar zij kunnen zich daarin nog flink verbeteren. Wanneer docenten aardig gevonden worden door hun leerlingen hebben ze hierbij een meerwaarde. Leerlingen zijn experts als het gaat om het in kaart brengen van regulatie-activiteiten van docenten. Dit zijn enkele conclusies uit het proefschrift van Jantine van Beek. Zij onderzocht de regulatie-activiteiten van docenten gerelateerd aan zelfregulerend leren van leerlingen.

Leerlingen die in staat zijn hun eigen leren te reguleren, leren efficiënter en halen betere studieresultaten. In het algemeen wordt aangenomen dat de docent een belangrijke rol kan spelen in het stimuleren van leerlingen en de ontwikkeling van zelfregulerend leren, bijvoorbeeld door leeromgevingen te organiseren waarin leerlingen ervaringen opdoen met verschillende leervaardigheden. Toch was tot nu toe niet veel bekend over hoe docenten in het voortgezet onderwijs, binnen de lespraktijk, zelfregulerend leren ondersteunen en stimuleren.

Jantine van Beek volgde de lerarenopleiding en werkte als docent in het voortgezet onderwijs. Ze haalde tevens een eerstegraads onderwijsbevoegdheid en studeerde orthopedagogiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Van Beek deed haar promotieonderzoek als docent en onderzoeker bij Stoas Wageningen, Vilentum Hogeschool.