Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

Curious minds in the classroom

The influence of video feedback coaching for teachers in science and technology lessons
Promotie:Mw. A.F.M. (Annemie) Wetzels
Wanneer:29 oktober 2015
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. P.L.C. van Geert
Copromotor:dr. H.W. (Henderien) Steenbeek
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Curious minds in the classroom

Wetenschap & technieklessen leiden tot beter redeneren in de onderbouw

Om wetenschap & techniekvaardigheden te stimuleren leidt Video Feedback Coaching voor leerkrachten ertoe dat de leerkracht in de onderbouw meer tot nadenken stimulerende vragen gaat stellen. Als leerkrachten met deze methode meer vragen gaan stellen laten hun leerlingen een hoger niveau van redeneren zien in hun uitingen en blijven dat doen, ook zonder directe stimulans door de leerkracht. Leerkrachten voelen zich beter toegerust voor en hebben meer plezier in het geven van wetenschap & technieklessen als gevolg van Video Feedback Coaching. Dit concludeert Annemie Wetzels in haar proefschrift.

Wetenschap en techniek (W&T) spelen een belangrijke rol in de maatschappij, omdat iedereen een bepaalde basiskennis van W&T nodig heeft om deel te kunnen nemen aan het maatschappelijk debat, bijvoorbeeld bij het stemmen, of bij de discussie over onderwerpen als klimaatverandering en genmanipulatie. Annemie Wetzels beschrijft in haar proefschrift hoe video feedback coaching kan bijdragen aan het stimuleren van W&T vaardigheden van leerlingen in groep 1-4, zoals onderzoeken, redeneren en argumenteren.

De video feedback coaching (VFC-T) richt zich op professionalisering van leerkrachten bij het geven van W&T-lessen, en gaat hierbij uit van het belang van interactie tussen leerkracht en leerling om deze W & T vaardigheden te stimuleren. Leerkrachten leren verschillende pedagogisch-didactische strategieën in te zetten, namelijk de wetenschappelijke methode, het stellen van vragen die leerlingen stimuleren tot redeneren en scaffolding. Bij scaffolding biedt de leerkracht ondersteuning die steeds net boven het niveau van een leerling ligt, waardoor de leerling een hoger niveau kan bereiken. Aan de hand van videobeelden uit de eigen les worden leerkrachten gecoacht in het toepassen van deze technieken.

Wetzels toont aan dat de interventie een positief effect heeft op het aantal tot redeneren stimulerende vragen die leerkrachten stellen gedurende de interventie. Echter, dit effect is twee maanden na de interventie niet meer zichtbaar. De leerlingen laten gedurende en na afloop van de interventie een hoger niveau van redeneren zien, in vergelijking met zichzelf in de voormetingen en in vergelijking met een controlegroep. Dit is ook na 2 maanden nog zichtbaar.

De resultaten waren niet zichtbaar bij alle leerkrachten. Wetzels beschrijft hoe de omgeving invloed heeft op de effectiviteit in individuele gevallen, en verklaart dit vanuit de complexiteitstheorie.

Annemie Wetzels (1960) deed haar promotieonderzoek - gefinancierd door Platform Bètatechniek - bij de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Zij is daar als universitair docent werkzaam.