Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen Organisatie Actueel Promoties & Oraties GMW

The clock that times us

Electromagnetic signatures of time estimation
Promotie:Dhr. T.W. (Tadeusz) Kononowicz
Wanneer:18 juni 2015
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. R. (Ritske) de Jong, prof. dr. A. Johnson
Copromotor:prof. dr. D.H. (Hedderik) van Rijn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
The clock that times us

Welke hersengebieden zijn betrokken bij de perceptie van tijd?

Een bepaalde theorie gaat ervan uit dat de perceptie van tijd door de hersenen gecreëerd wordt door middel van accumulatie van de eigen hersenactiviteit. Tadeusz Kononowicz onderzocht deze theorie door met neuro imaging elektromagnetische signalen van het menselijk brein te registreren. Het blijkt dat het accumulatieproces niet als de klok van de hersenen kan worden beschouwd.

De tijd is een fundamentele dimensie van ons bestaan; het gevoel van het verstrijken van de tijd is een overal aanwezige ervaring in ons dagelijks leven. Dit zogenaamde tijdsbesef gebruiken we bij onze dagelijkse activiteiten, bijvoorbeeld wanneer we verwachten dat iets gaat gebeuren, maar het voorkomt ook dat we 's ochtends te lang onder de douche staan. Het vermogen om tijdsintervallen van enkele seconden waar te nemen komt volgens een bepaalde theorie (de pacemaker-accumulator-theorie) omdat sommige hersengebieden het gevoel van tijd creëren door de accumulatie van een soort neurale hoeveelheid die wordt geproduceerd door andere hersengebieden, die de rol van pacemaker spelen.

Op basis van zijn onderzoek concludeert Kononowicz dat in de hersenactiviteit waargenomen accumulatieachtige sporen corresponderen met de excitatie van neuronale populaties die nodig zijn ter voorbereiding op een aanstaande gebeurtenis, terwijl het timingsvermogen behouden blijft zelfs nadat de accumulatie beëindigd is. Aangezien accumulatie niet verantwoordelijk is voor de subjectieve ervaring van de tijd, stelt hij dat tijdsinformatie moet worden verstrekt door een ander proces in de hersenen waarbij mogelijk de cortico-striatale mechanismen een rol spelen die bouwen op de opsporing van oscillerende patronen in de cortex of op de dynamiek van neurale populatiecodes in corticale en subcorticale gebieden.

Hoewel het water stroomt bij het nemen van een douche in de ochtend, lijkt het bijhouden van de tijd volgens Kononowicz meer op het observeren van veranderende patronen aan de nachtelijke hemel dan op het meten van de waterstroming.

Tadeusz Kononowicz verrichtte zijn promotieonderzoek bij de sectie Psychometrische & Statistische Technieken van de RUG. Hij gaat door als postdoc-onderzoeker bij het Commisariat Energie Atomique in Frankrijk.