Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

16 februari 2012

Echte Boer zoekt dito Vrouw. Liefde in tijden van media

Eva-Anne le Coultre

Aantal pagina's: 192 blz.

Uitgever: Babel & Voss Uitgevers

Uitgave: februari 2012

ISBN: 9789490950033

De invloed van het programma Boer zoekt vrouw op de Nederlandse bevolking is de afgelopen jaren enorm geweest. Dat stelt de Groningse filosofe Eva-Anne Le Coultre in haar boek Echte Boer zoekt dito Vrouw. Liefde in tijden van media dat op 10 februari verschijnt. Niet alleen heeft presentatrice Yvon Jaspers in haar programma de Nederlander geleerd hoe een partner te zoeken, ze heeft ook het denken over man-vrouw relaties, het platteland, het boerenbedrijf en het ouderschap ingrijpend veranderd: 'Yvon Jaspers heeft ons laten zien hoe je in deze tijd van moderne media nog over gevoelens als de liefde kunt praten.'

Op basis van een aantal uitgeschreven en genalyseerde scenes laat Eva-Anne Le Coultre in haar boek zien hoe het programma Boer zoekt vrouw de afgelopen vijf jaar de plaats is gaan innemen die vroeger de vragenrubrieken in de vrouwenbladen en daarvoor de etiquetteboeken innamen. Het effect van het programma op onze normen en waarden is echter veel groter dan bij de vroegere 'normaliserings-instituten' omdat het bereik van het programma 'Boer zoekt Vrouw' nu zoveel massaler is, en het bovendien een groot aantal elementen bevat die aan soaps en reality-shows zijn ontleend. Niet voor niets kijken er elke week vijf miljoen mensen naar.

Le Coultre: 'De moraal van Boer zoekt Vrouw lijkt simpel: gewoon jezelf zijn. Maar in de praktijk is dat niet zo eenvoudig. Dat zegt iets over de dilemma's van deze tijd, waarin authenticiteit een marketingterm is geworden en geen enkele rol zo moeilijk te spelen is als juist die van jezelf.'

Eva-Anne Le Coultre (1976) werkt als vakdidacticus Filosofie bij de Lerarenopleiding aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze publiceerde eerder 'Ik denk/Cogito, een inleiding in de filosofie'. Opgegroeid als stadskind in Amsterdam-Noord, woont ze nu met haar gezin op het Groningse platteland.

www.babelenvoss.nl

Laatst gewijzigd:21 maart 2024 14:34