Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Herman Meininger spreekt Han Nakken lezing 2012 uit

02 december 2012

Op 7 december as. spreekt prof.dr. Herman P. Meininger in Groningen de Han Nakken lezing 2012 uit. De lezing is getiteld: "De moeite waard: mensen met ernstige meervoudige beperkingen en het goede leven. Ethische verkenningen in een grensgebied".

Herman P. Meininger

Herman P. Meininger (1946) is sinds 2011 emeritus hoogleraar sociale integratie van mensen met een verstandelijke handicap op de Willem van den Bergh-leerstoel aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Zijn nationale en internationale wetenschappelijke publicaties gaan over over een breed scala van ethische onderwerpen die in zorgverlening aan mensen met verstandelijke beperkingen aan de orde zijn.

Han Nakken lezing en de Han Nakken prijs

De Han Nakken lezing en de Han Nakken prijs zijn een eerbetoon aan het werk van de in juli 2010 overleden prof. dr. Han Nakken. Hij wordt gezien als pionier op het gebied van onderzoek naar het verbeteren van zorg voor personen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. De lezing is een initiatief van het Research Centre on Profound and Multiple Disabilities (PMD). Met dit initiatief wil het Centre het gedachtegoed van Nakken eren.

Prijswinnaars 2012

Na afloop van de lezing wordt de Han Nakken prijs 2012 uitgereikt voor de beste wetenschappelijke prestatie en de opmerkelijkste praktijkprestatie op het gebied van personen met Zeer Ernstige Verstandelijke en Meervoudige Beperkingen (ZEVMB). De prijswinnaars 2012 zijn Vera Munde (postdoc afdeling Orthopedagogiek Rijksuniversiteit Groningen, winnaar wetenschappelijke prijs) en Paula Sterkenburg (universitair hoofddocent Ontwikkelingspedagogiek Vrije Universiteit Amsterdam, winnaar praktijkprijs).

De Han Nakken lezing en de uitreiking van de Han Nakken prijs vinden plaats op 7 december aanstaande in de Senaatskamer van het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen. Het programma begint om 15.00uur. Meer informatie over de Han Nakken lezing en de uitreiking van de Han Nakken prijs is te vinden op: http://www.rug.nl/pedok/onderzoek/researchpmd/hnprijs/index.

------------

Noot voor de pers

Aanmelden voor lezing en prijsuitreiking: secretariaat van de afdeling Orthopedagogiek, Miranda Cazemier Van Den Berg, tel. 050-363 6566, e-mail: m.cazemier.van.den.berg@rug.nl

Inhoudelijke vragen: prof.dr. A.J.J.M. (Wied) Ruijssenaars, e-mail: a.j.j.m.ruijssenaars@rug.nl