Over ons Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen

Erfgoedkamer GMW geopend door CvB-voorzitter Sibrand Poppema

31 januari 2017
Opening in Gadourekzaal

Donderdag 26 januari heeft de voorzitter van het College van Bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen Sibrand Poppema de Erfgoedkamer van de faculteit GMW officieel geopend. Hij deed dit door het in ontvangst nemen, en het vervolgens in de vitrine plaatsen, van de geboortelepel van Gerard Heymans, de grondlegger van de psychologie in Nederland. In de Erfgoedkamer is aan de hand van wetenschappelijke documenten, interviews, foto’s en intrigerende curiosa een beeld van de rijke geschiedenis van de sociale wetenschap in Groningen. De permanente expositie in het Boumangebouw is opgebouwd rondom 10 vooraanstaande hoogleraren die aan de basis hebben gestaan van de faculteit.

Onderdeel van de tentoonstelling is ook een serie interviews waarin naaste medewerkers en oud-studenten vertellen over hun ervaringen met deze hoogleraren. De interviews en ook diverse andere historische beelden zijn ook via de website van de faculteit terug te kijken. Deze 'video-expositie' wordt de komende tijd nog verder uitgebreid.

Tijdens de openingsceremonie in de historische Gadourekzaal werd ook het academieportret van onderwijskundige Leon van Gelder onthuld. Dit portret is mogelijk gemaakt door giften van alumni. Begin maart zal het portret officieel worden aangeboden aan de universiteit en worden opgehangen in het Academiegebouw.

De Erfgoedkamer bevindt zich in het Boumangebouw, Grote Rozenstraat 31 en is vrij te bezoeken.

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 22:24