Over ons Actueel Nieuws

Minder eenzijdige fietsongevallen door simpele aanpassingen van de berm

Vergevingsgezind fietspad houdt fietsers op het rechte pad
09 december 2015

Jaarlijks zijn liefst 45.000 fietsers slachtoffer van eenzijdige ongevallen. Hoogleraar Dick de Waard van de Rijksuniversiteit Groningen werkt in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met de Fietsersbond, Royal HaskoningDHV en lokale wegbeheerders aan de ontwikkeling van het ‘vergevingsgezinde fietspad’. Op zo’n fietspad gebeuren minder enkelvoudige ongevallen en de ongevallen die toch nog gebeuren hebben een minder ernstige afloop. Een vergevingsgezind fietspad nodigt daarbij van nature uit tot veilig fietsgedrag.

De Waard en promovendus Frank Westerhuis onderzochten het effect van verschillende aanpassingen in de bermrand. Zij concluderen dat vergevingsgezinde bermverhardingen fietsers als vanzelf naar de juiste positie op het fietspad sturen.

Video's RUG

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering. Andere video's staan in onze videoportal.

Laatst gewijzigd:23 december 2021 13:23