Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFaculteit Gedrags- en MaatschappijwetenschappenKunst

Koosje Schmeddes

Naam: Koosje Schmeddes

E-mail: koosjeschmeddes@hotmail.com

Na een interview met de Nederlandse kunstenaar Koosje Schmeddes verlaat ik haar atelier met nog meer vraagtekens dan dat ik gekomen ben. Even twijfel ik om terug aan te bellen, maar dan besef ik dat ze me misschien wel expres op het verkeerde been heeft proberen te zetten, net zoals ze dat met haar beelden doet. Haar beelden zijn vaak multi-interpretabel en je wordt als toeschouwer heen en weer geslingerd tussen humor en ernst. Op het eerste zicht lijken haar beelden licht en grappig, maar vaak zit er een zeer scherp of donker kantje aan. Zo ook het beeld –Fair-. We zien een blauw huisjesachtig object aan een boom hangen met twee speren aan beide kanten van de spitsboog die de entree vormt met daarachter nog diverse coulissen. Vanbinnen zien we een Turkse fez ondersteboven hangen met daarop een taart met één brandend kaarsje. Is het nu een nestkastje, een minitheater of een boomkapelletje? Is het beeld louter vormelijk tot stand gekomen of spot ze nu met politiek en religie of is het oprecht naïef? Hier mijn bescheiden interpretatie:

Het werk is beladen met een tegenstrijdige symboliek. De fez is een hoofddeksel dat nog stamt uit de tijd van het Ottomaanse Rijk. Dit islamitisch imperium heeft lang oorlog gevoerd met christelijk Europa. Nu is de fez te koop in elke willekeurige feestartikelenwinkel. Vroeger was hij verplicht in het Ottomaanse Rijk, maar later werd hij verboden door Atatürk. Doordat dit object geplaatst is in een kappelletje, dat dan weer sterke christelijke connotaties heeft, krijgt het de status van heiligbeeld. Verwijst deze combinatie naar een clash van culturen, of gewoon naar onze multiculturele samenleving? De taart geeft deze bevreemdende samenstelling een grappig en feestelijk karakter. (tekst: Vore D. Mal)


Laatst gewijzigd:15 januari 2018 16:36