Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Nieuwsarchief Nieuws in 2008

Webcast: role of women in islam

'There is no one western feminism and there is no one islamic feminism or role of women in islam'

Professor Mona Siddiqui gaf 12 maart 2008 een lezing op de studiedag over religie, gender en het publieke debat georganiseerd door de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap.  De basis voor deze presentatie was een artikel dat ze schreef voor de Sunday Herald in Glasgow: 'Islam & feminism: Are they poles apart?'   Voordat de lezing begon, gaf ze Kennisdebat een korte schets van de inhoud. Dit is te zien in de bovenstaande webcast. Lees de Nederlandse vertaling van de gehele lezing.

Mona Siddiqui is Professor of Islamic Studies and Public Understanding op de Universiteit van Glasgow. Haar onderzoeksgebieden zijn: klassiek islamitisch recht, hedendaagse ethiek, Koranstudies en relaties tussen het Christendom en de Islam. Professor Siddiqui is zeer actief in de media en is voorzitter van de Scottish Religious Advisory Committee van de BBC. In 2005 werd ze Fellow of the Royal Society of Arts en Fellow of the Royal Society of Edinburgh. Zij bekleedt dit jaar de Jantina Tammes leerstoel.  Deze wisselleerstoel is opgericht om vrouwelijke gasthoogleraren de mogelijkheid te geven onderzoek te doen met collega's van de RUG op het gebied van genderstudies.

Laatst gewijzigd:28 juli 2023 23:13