Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Open Dag Theologie en Religiewetenschappen

Wanneer:vr 31-01-2020 10:00 - 17:00
Waar:Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap, Oude Boteringestraat 38

Weet jij al wat je na je eindexamen gaat studeren? Ben je geïnteresseerd in sociologie, psychologie, filosofie, antropologie, taal, geschiedenis,en kunst? Bij een studie Theologie of Religiewetenschappen krijg je het allemaal! Meer weten? Kom dan naar onze open dag op vrijdag 31 januari.

Religie speelt een rol in veel sociaal-maatschappelijke thema’s en discussies. Soms is dat heel zichtbaar, bijvoorbeeld bij religieuze radicalisering en daaruit voortvloeiend geweld. Soms is dat veel minder zichtbaar en zijn we ons er nauwelijks van bewust dat religie een belangrijke beïnvloeder is van een maatschappelijk verschijnsel of discussie, zoals bijvoorbeeld bij seksuele gezondheid of klimaatverandering. We bestuderen religies om te leren begrijpen hoe zij de huidige maatschappij hebben vormgeven en dat elke dag weer doen. Dat doen we vanuit een multidisciplinaire aanpak waarin we theorieën en methodes uit de geesteswetenschappen en sociale- en maatschappijwetenschappen combineren. De dynamische wisselwerking tussen religie, cultuur en maatschappij staat centraal.

Op het gebied van Religie, Cultuur en Maatschappij bieden we twee bacheloropleidingen aan:

• Religiewetenschappen , de studie die zich bezighoudt met hoe we met elkaar samenleven in de maatschappij en welke prominente rol religie daarin heeft. Het gaat over het gedrag, denken, leren en samenleven van mensen. Je maakt onder meer kennis met de vijf wereldgodsdiensten en leert vanuit die kennis hoe culturen en religies in elkaar zitten en hoe zij elkaar en de maatschappij beïnvloeden. Studenten worden opgeleid tot breed opgeleide sociale wetenschappers, getraind in antropologie, sociologie, psychologie, politicologie, ethiek en filosofie.

• Theologie ; binnen deze studie bestuderen we het jodendom, christendom en islam en de manier waarop deze godsdiensten – in onderlinge interactie – de huidige wereld vorm hebben gegeven. Je leert wat mensen geloven en welke betekenis dit voor hen in hun dagelijks leven heeft. Theologie gaat over mensen. Wat hen drijft, wat hen beweegt. Ook hier staat de relatie tussen religies, cultuur en samenleving centraal.

Voorlichtingsrondes

Tijdens de voorlichtingsronde krijg je informatie over de inhoud en opbouw van de opleiding. Daarnaast kun je een voorbeeldcollege volgen zodat je al een beetje kunt proeven hoe het is om hier te gaan studeren. Uiteraard geven we een rondleiding door ons prachtige oude gebouw en is er volop gelegenheid tot kennismaken met studenten en docenten. Ook onze studieadviseurs zijn aanwezig en kunnen je helpen met het kiezen van een studie die het beste bij jou past.

• Proefcollege Religiewetenschappen: antropoloog Prof. Marjo Buitelaar, hoogleraar Hedendaagse Islam. Onderwerp: Moslimjongerencultuur.
  • Proefcollege Theologie: Prof. Christoph Jedan, hoogleraar Vergelijkende Godsdienstfilosofie en Ethiek. Onderwerp: Het probleem van het kwaad.
Open Dag