Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

‘JIJ MAG BEST JE DING DOEN, HOOR’ - Tolerantie en verschil in Nederland

Wanneer:do 09-02-2017 19:30 - 21:30
Waar:Remonstrantse Kerk Coehoornsingel 14, 9711 BS Groningen

Tolerantie is een belangrijk onderdeel van de Nederlandse identiteit. Vanaf de Tachtigjarige Oorlog laten Nederlanders zich erop voorstaan dat zij ruimte bieden aan aanhangers van verschillende religies, confessies en culturele achtergronden. Wat betekent die tolerantie nu eigenlijk? En hoe is het om als ‘ander’ getolereerd te worden?

Dagvoorzitter: Dr. Mathilde van Dijk (Rijksuniversiteit Groningen)

Sprekers:

• Prof. dr. Piet Visser (o.v.) - Tolerantie als Nederlands erfgoed
  • Dr. Kim Knibbe - Anders zijn in hedendaags Nederland

Prof. Visser is emeritus hoogleraar geschiedenis van het Doperdom en aanverwante stromingen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij publiceert over de geschiedenis van de doopsgezinden.

Dr. Knibbe is universitair docent sociologie en antropologie van religie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij publiceert over gender en religie, Nigeriaanse pentecostalen en Mariaverering in Zuid-Limburg.

Deze bijeenkomst vindt plaats in het kader van de Maand van de Spiritualiteit en wordt georganiseerd door de Stichting Oude Groninger Kerken en het Instituut voor Christelijk Cultureel Erfgoed (Rijksuniversiteit Groningen).