Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Open Dag Theologie en Religiewetenschappen

Wanneer:vr 29-01-2016 09:00 - 17:15
Waar:Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap, Oude Boteringestraat 38, Groningen

Weet jij al wat je na je eindexamen gaat studeren? Ben je geïnteresseerd in taal, geschiedenis, sociologie, filosofie, psychologie, antropologie en kunst? Bij een studie Theologie of Religiewetenschappen krijg je het allemaal! Meer weten ? Kom dan naar onze open dag op 29 januari 2016.

Op vrijdag 29 januari geven alle faculteiten van de RUG voorlichting over hun bacheloropleidingen. Ook de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap (GGW) gooit de deuren open voor scholieren die meer over de faculteit en haar opleidingen willen weten.

Hal faculteit GGW

Voorlichtingsrondes

We organiseren per opleiding twee voorlichtingsrondes, waarbij je informatie krijgt over de inhoud en opbouw van de opleiding. Daarnaast kun je elke ronde een voorbeeldcollege volgen zodat je al een beetje kunt proeven hoe het is om hier te gaan studeren. Uiteraard geven we een rondleiding door ons prachtige oude gebouw en is er volop gelegenheid tot kennismaken met studenten en docenten. Ook onze studieadviseurs zijn aanwezig en kunnen je helpen met het kiezen van een studie die het beste bij jou past.

Theologie

Ronde 1: 9.00 - 10.30 uur & Ronde 3: 13.30 - 15.00 uur

• Waarom Theologie aan de RUG studeren?
  • Wat ga ik leren, welke vakken krijg ik?
  • Wat kan ik worden met deze studie?
  • Proefcollege: Wat heeft Paulus met Athene te maken?
    • Prof. dr. Geurt Henk van Kooten (Hoogleraar Nieuwe Testament & Vroeg Christendom)
    • In het Victoria and Albert Museum in Londen hangt Rafaëls prachtige “Paulus’ prediking in Athene” (1515-16). Paulus adresseert daar de filosofen van Athene, een scene die teruggaat op Lukas’ "Handelingen van de Apostelen", hoofdstuk 17. Toch zijn de meeste exegeten van mening dat Paulus’ optreden in Athene een mislukking was. Vaak verwijzen zij naar de beroemde uitspraak van Tertullianus: “Wat heeft Jeruzalem met Athene te maken?" Maar is dat terecht? Wat wil Lukas met zijn geschiedenis zeggen? En hoe verhoudt zich dat tot Paulus’ eigen bedoelingen zoals afleidbaar uit zijn eigen brieven? Wat heeft Paulus met Athene te maken?

Religiewetenschappen

Ronde 2: 11.15 - 12.45 uur & Ronde 4: 15.45 - 17.15 uur

• Waarom Religiewetenschappen aan de RUG studeren?
  • Wat ga ik leren, welke vakken krijg ik?
  • Wat kan ik worden met deze studie?
  • Proefcollege: Moslimjongerencultuur in Nederland.
    • dr. Marjo Buitelaar (universitair hoofddocent hedendaagse islam)
    • Steeds meer moslimmeiden dragen een hoofddoek, soms tegen de zin van hun ouders. Op school spreken veel moslimjongens elkaar aan als 'broeder'. En dan hebben we het nog niet eens over moslimjongeren die de wereld willen gaan verbeteren door in Syrië voor de vrijheid van onderdrukte mede-moslims te gaan vechten. Deze voorbeelden wijzen op de ontwikkeling van moslimjongerencultuur in Nederland. Hoe is die ontwikkeling te begrijpen? Is moslimjongerencultuur een kwestie van religie of van cultuur? Of wellicht van allebei?

Informatiemarkt

Van 10.00 tot 17.30 uur kun je terecht op onze gezellige informatiemarkt. Daar zijn studenten aanwezig die je nog meer over de studies kunnen vertellen. Ook onze studentenvereniging Gerardus van der Leeuw is daar te vinden. Naast de studieadviseurs van onze faculteit is ook de studieadviseur van de Protestantse Theologische Universiteit aanwezig. Bij haar kun je terecht met vragen over de opleiding tot predikant.

Aanmelden

Tijdens de Open dag geven alle bacheloropleidingen van de RUG presentaties. De dag is verdeeld in vier blokken: 9.00-10.30, 11.15-12.45, 13.30-15.00 en 15.45-17.15 uur. Je kunt dus maximaal vier studies bezoeken.

Aanmelden is verplicht en kan tot en met 28 januari.