Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Wanneer:wo 20-03-2013 17:30 - 18:30
Waar:Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap, Oude Boteringestraat 38
Bergoglio

De verkiezing op 13 maart van de Argentijnse kardinaal Jorge Mario Bergoglio (1936- ) tot paus is een sensatie, in meerdere opzichten. Hij is de eerste niet-Europese paus sinds de achtste eeuw. Zijn presentatie op de dag van zijn verkiezing was bijzonder: hij verscheen op het balkon in een eenvoudig wit gewaad, maar zonder de kostbare rode mantel, met alleen een eenvoudig ijzeren kruis op zijn borst, in plaats van het gebruikelijke gouden. Hij is de eerste jezuïet ooit die paus wordt. En hij koos de naam Franciscus, die nooit eerder door een paus was gebruikt. Wat betekent dit alles?

Dr. Mathilde van Dijk gaat in op de achtergronden van en vooruitzichten voor Franciscus I’s pontificaat. Hierbij komen onder meer de volgende aspecten aan de orde:

- De pausverkiezing als media-event
- Wat betekent de keuze voor de naam Franciscus?
- Waarom is het zo bijzonder dat een jezuïet tot paus wordt gekozen?
- Wat kunnen we van deze paus verwachten?