Over ons Faculteit Religie, Cultuur en Maatschappij Agenda

Studiedag Rituelen, Gender en Performance

Wanneer:wo 07-11-2012 10:30 - 16:30
Waar:Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap, Oude Boteringestraat 38 Groningen, Zittingzaal

Rituelen horen bij religies en culturen. Meestal zijn ze verbonden aan een belangrijke privé- of publieke gebeurtenis, bijvoorbeeld een huwelijk. Tegenwoordig lijken ze bezig aan een comeback. Vrouwen en mannen uit alle religies en kerkgenootschappen in het Westen voelen zich weer aangetrokken tot oude rituelen als de pelgrimstocht of meditatie, ook als die niet van huis uit aan hun confessie verbonden zijn. Opmerkelijk is ook de opkomst van nieuwe rituelen zoals de stille tocht bij een gewelddadig sterfgeval. Op deze studiedag onderzoeken we vorm en betekenis van rituelen in onze tijd.

Wat doen rituelen eigenlijk? Gaat het ‘slechts’ om symbolische handelingen of heeft het ritueel zelf ook een bepaalde werking? Verandert het ritueel de werkelijkheid, bijvoorbeeld door een verandering in het innerlijk van de deelnemers of deelneemsters te bewerkstelligen? In hoeverre zijn rituelen gegendered? Hebben vrouwen andere rituelen dan mannen of gaan ze er anders mee om? Wat betekent de (weder) opkomst van rituelen in de huidige tijd?

Deze studiedag komt voort uit de samenwerking van de Rijksuniversiteit Groningen en Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en wordt georganiseerd door dr. Mathilde van Dijk (RUG) en dr. Anne-Claire Mulder (PThU).

Spreeksters : dr. Kim Knibbe, dr. Goedroen Juchtmans, drs. Marian Geurtsen

Kosten : € 25,00 (incl. lunch)

Opgave : vóór 5 november via receptie.ggw rug.nl

Meer informatie: Mathilde van Dijk, mathilde.van.dijk@rug.nl