Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Prof. Steve Mason ontvangt eerste Dirk Smilde Fellowship

19 september 2013
Prof. Dr. Steve Mason

Prof. dr. Steve Mason zal op 20 september 2013 de eerste Dirk Smilde Fellowship ontvangen uit handen van prof. dr. Mladen Popović, directeur van het Qumran Instituut van de faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen. De uitreiking zal om 15.30 uur plaatsvinden in het Drents Museum tegen het decor van de Dode Zeerollen expositie.

Prof. Steve Mason (University of Aberdeen) is de eerste Dirk Smilde Fellow van het academisch jaar 2013-2014. Hij zal van januari tot en met mei 2014 aan het Qumran Instituut verblijven. Steve Mason is een van de meest vooraanstaande geleerden op het gebied van de Joodse historicus Flavius Josephus en het Jodendom in de vroeg-Romeinse periode. Hij is editor-in-chief van de commentaarserie op Josephus die door Brill (Leiden) wordt uitgegeven. Zijn onderzoek richt zich op de brede historische en culturele context waarbinnen Josephus zich bevond, en sluit zo perfect aan op het onderzoek aan onze faculteit en het interfacultaire onderzoeksinstituut CRASIS.

Dirk Smilde Fellowship

De Dirk Smilde Fellowship stelt toponderzoekers in staat om voor een bepaalde periode aan het Qumran Instituut te werken, variërend van drie tot zes maanden. Om de twee jaar zal een nieuwe fellow worden benoemd. Tijdens hun verblijf werken de fellows aan een specifiek thema binnen het vroege Jodendom en de Dode Zeerollen dat van breder belang is voor bestudering van de oudheid in het algemeen. Met de benoeming van deze toponderzoekers zullen meer onderzoekers van over de hele wereld hun weg naar Groningen vinden. Hierdoor kan het Qumran Instituut zich nog meer profileren als een nationaal en internationaal toonaangevend platform voor onderzoek naar het vroege Jodendom en de Dode Zeerollen.

Dankzij bemiddeling van het Ubbo Emmius Fonds van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de heer Dirk Smilde (1926-2013) een meerjarige financiële bijdrage gedaan aan het Qumran Instituut. Door zijn naam aan de fellowship te verbinden, wil het Qumran Instituut eer betonen aan de belangrijke rol en financiële bijdrage die de heer Smilde heeft geleverd aan het onderzoek naar de Dode Zeerollen in Groningen.

Qumran Instituut en de Dode Zeerollen tentoonstelling

In plaats van het geïsoleerd bekijken van de Dode Zeerollen, bestuderen de onderzoekers van het Qumran Instituut deze teksten in de bredere religieuze en culturele context van de antieke wereld. De Dode Zeerollen tentoonstelling in het Drents Museum, gemaakt door het Qumran Instituut, is een perfect voorbeeld van de Groningse benadering van onderzoek naar religie en cultuur. Het instituut is onderdeel van de vakgroep ‘Jodendom, Christendom en Islam in hun formatieve fase’, dat onlangs werd beoordeeld als wereldwijd toonaangevend door een internationale visitatiecommissie. Dit maakt de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap van de Rijksuniversiteit Groningen tot de best presterende faculteit in Nederland en hét expertisecentrum op het gebied van religie, cultuur en samenleving.

Laatst gewijzigd:25 juli 2023 12:58