Over ons Faculty of Science and Engineering

Ontwikkeling van transistors met nieuwe elektronische functionaliteiten

02 maart 2015

De European Research Council heeft prof.dr Justin Ye van het Zernike Institute for Advanced Materials een Consolidator Grant van 2 miljoen euro toegekend. Het project van prof.dr. Ye betreft een spannend nieuw onderzoeksgebied dat wereldwijd de aandacht trekt van vele onderzoeksgroepen. Ye gaat elektronische apparaten ontwikkelen met nieuwe functionaliteiten die gebaseerd zijn op een instelbare ion-gated interface.

Prof.dr. Justin Ye

Daar komen niet-conventionele transistors bij kijken. De transistors worden gebouwd door het samenvoegen van de disciplines elektrochemie, vaste-stoffysica en device-fysica. Door het gebruik van nieuw gesynthetiseerde ionische stoffen en een goed gedefinieerde interface die door oppervlakteanalysetechnieken is geoptimaliseerd, werkt het ion-gated apparaat met een zeer hoog rendement. De kwantumfasen van supergeleiding en ferromagnetisme kunnen daardoor worden beheerst en gebruikt als elektronische functionaliteiten.

Het onderzoeksproject van prof.dr. Ye, getiteld ‘Ion-gated interfaces for quantum phase devices’, heeft een looptijd van vijf jaar. ERC Consolidator Grants zijn bedoeld om onderzoekers te ondersteunen in het stadium waarin ze hun eigen onafhankelijke onderzoeksteam of -programma vormen.

Profielpagina Justin Ye, Zernike Institute for Advanced Materials, Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen)

Laatst gewijzigd:26 maart 2020 16:10