Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFaculty of Science and EngineeringOnderwijszakenBèta-bachelor studiekiezersOver studeren

Namkje Koudenburg

Deed onderzoek in Ethiopië
Namkje Koudenburg

Namkje Koudenburg was bijna klaar met haar studie psychologie, toen een docent haar attendeerde op de mogelijkheid om onderzoek te doen in Ethiopië, naar de invloed van het gebruik van laptops bij kinderen. Lang hoefde ze daar niet over na te denken. ‘Zo’n kans krijg je niet zo snel.’

‘Ik heb in Ethiopië onderzoek gedaan onder twaalfhonderd schoolkinderen die van een ontwikkelingsorganisatie een laptop kregen. We wilden kijken naar het effect daarvan en wat voor invloed het op hun gedrag en vaardigheden zou hebben. Toen ik van het onderzoek hoorde sprak het me meteen erg aan: met kinderen werken, maar ook op kantoor met collega’s uit andere landen - ideaal.

Op de laptops was software geïnstalleerd met spelletjes en schoolboeken. Voor die kinderen een hele ervaring; ze hebben daar nog niet eens een bal om mee te spelen. Voor hen was het een bezit dat ze nooit hadden, ze kregen opeens een heel andere status. Je zag al snel dat de kinderen met laptop inderdaad een voorsprong kregen in cognitieve vaardigheden en abstract denkvermogen en dat hun relatie met anderen veranderde.

Natuurlijk ontstonden er wel eens gekke situaties: vaak was een kind al snel handiger met de laptop dan de docent, of zaten ze in de klas stiekem spelletjes te doen terwijl ze eigenlijk op de laptop lesstof moesten doornemen. Maar wat ook opviel was dat ze elkaar meer gingen helpen, dus onderling ontstond er ook een andere relatie.

Als je daar als Westerse student komt, moet je wel even omschakelen. Het is lastig om goed onderzoek te doen, met onze Westers geïnspireerde vragen. Veel kinderen hebben bijvoorbeeld nog nooit een vragenlijst gezien. En je leert ook behoorlijk flexibel te zijn. Soms kwam ik op een school en waren de kinderen zomaar opeens vrij! Ik denk dat ik met name heb geleerd om zelf veel dingen te regelen, mensen aan te sturen en initiatief te nemen. Dat moet echt wel in zo’n andere cultuur. Daar heb ik nu ook nog veel voordeel van. Hier komen veel dingen je wat aangewaaid en daar ga je je ook naar gedragen. Ik weet nu dat je door zelf actie te ondernemen meer gedaan krijgt, ook in Nederland.

Het mooie aan dit onderzoek vond ik dat je echts iets kunt betekenen, dat het nuttig is. Als je kunt aantonen dat laptops kinderen vooruit helpen, zullen meer kinderen wellicht een laptop krijgen van de overheid. We hebben zelfs verslag uitgebracht aan de Ethiopische minister van Onderwijs!’

Meer informatie:

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:12