Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFaculty of Science and EngineeringOnderwijszakenBèta-bachelor studiekiezersOver studeren

Ben Woldring

Ben Woldring
Ben Woldring

Ben Woldring (21) is eigenaar van Bencom, de onderneming achter succesvolle vergelijkingssites als Bellen.com en Internetten.nl. Als 13-jarige begon hij aan zijn zakenimperium. Hij zat aan tafel met Microsoft-topman Steve Ballmer, stond voor tientallen tv- en fotocamera’s en won de prestigieuze prijs Entrepreneur of the Year, waardoor hij levenslang op Nijenrode masterclasses kan volgen. En hij studeert aan de RUG. Kunstgeschiedenis, welteverstaan.  

‘Ik ben iemand die dingen goed wil doen. Zo begon ik ooit fanatiek aan de studie international economics and business, ik probeerde alles te halen. Maar dat was niet te combineren met mijn bedrijf. Soms had ik in een periode acht tentamens, waarvoor ik erg veel moest leren. Dat lukte gewoon niet. Als je zit te blokken en er belt iemand om op je site te adverteren, kun je niet zeggen “kom over een weekje maar terug”. En een belangrijk interview laat je ook niet voorbijgaan. Ik ben toch in de eerste plaats ondernemer, van jongs af aan calculerend. Dus dan zat ik me bij college soms af te vragen “wat doe ik hier, ik heb nu misschien twintig telefoontjes gekregen die heel belangrijk zijn.” De stof regelmatig bijhouden was ook geen optie. Ik had de hele dag al gewerkt aan onderhandelingen, personeel, BV’s opzetten. Inspannende zaken, dan sla je ’s avonds niet meer een studieboek open.

Mensen vonden het ook vreemd dat ik economie studeerde. Als ik ergens een lezing gaf voor studenten, dan vroegen ze me waarom ik eigenlijk die studie deed. Ik was toch al directeur? “Wat jij doet is onze droom” zeiden ze dan.

Nu doe ik kunstgeschiedenis, puur ‘voor de leuk’. Ik weet er niet zoveel van, dus hier kunnen ze me nog van alles wijsmaken. Ik volg op dit moment alleen colleges en doe geen tentamens. Mijn situatie geeft me natuurlijk wel een andere positie dan mijn medestudenten. Ik hoef geen studie te doen om later een baan te vinden. Maar ze reageren daar niet raar op, of zo. Veel van mijn huidige medestudenten kennen mijn achtergrond niet, en degenen die het wel weten, vinden het juist leuk dat ik kunstgeschiedenis er bij doe. Van jaloezie merk ik eigenlijk nooit iets. Waarom zouden ze, dit is toch wat veel studenten willen?

Ik vind een studie ook belangrijk voor je ontwikkeling, je moet een brede blik hebben. Soms heb ik hier directeuren van telecombedrijven op bezoek, die het volgens mij niet eens opvalt dat het kantoor vol hangt met kunst. Die hebben vaak een heel beperkte blik. Dat wil ik later niet, altijd alleen maar met business bezig.

Mijn drijfveer? Dat is toch succes hebben. Succes smaakt naar meer. Het voelt lekker, en dat wil iedereen toch? Je goed voelen in je werk, in je studie? Vanmiddag belde bijvoorbeeld een groot energiebedrijf. Die willen graag op mijn site adverteren, en groot. Dat is toch geweldig, dat bedrijven vechten om advertentieposities op jouw site? Dat geeft gewoon een kick. Ik vind het prachtig om mooie deals te sluiten, de interviews, alle evenementen waar je voor wordt uitgenodigd - van congressen tot WK-voetbal, van Tour de France tot autoracen. Dat geeft een gevoel van waardering. Al ben ik er ook wel op bedacht dat daar soms wel wat achter steekt.

Mijn bedrijf staat nu goed op de rails. Dat geeft rust. Ik heb nu meer tijd om na te denken over de toekomst van het bedrijf, om te sporten en vrienden te zien. Op zich trekt het studentenleven me ook. Binnenkort zou ik graag vakken willen volgen bij bedrijfskunde, dat staat dichter bij wat ik doe. Ik wil Bellen.com misschien introduceren in Engeland, en ik ben bezig met een nieuwe site, waar ik erg veel van verwacht. Het kan zijn dat ik de onderneming ooit van de hand doe, zeg nooit nooit. Maar nu is het de kip met de gouden eieren, en daar moet je goed voor zorgen.”

Laatst gewijzigd:31 januari 2017 23:12