Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Ontdek magische materialen in ‘Material Matter(s)!’

een tijdelijke interactieve wetenschapsexpositie van Science LinX
18 april 2013

Supersterk, plakkerig, onzichtbaar of handig. Materialen maken de wereld. Hun eigenschappen zijn voor het blote oog vaak onzichtbaar, maar in de allerkleinste bouwstenen ligt magie!

Ontdek magische materialen in de interactieve hands-on science expositie, ontwikkeld door Science LinX in samenwerking met onderzoekers van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. De expo is t/m eind mei van ma t/m vr van 9.00-17.00 uur gratis te bezoeken op de eerste verdieping van de Bernoulliborg (Nijenborgh 9, 9747 AG, Groningen). De expo is speciaal ontwikkeld voor bovenbhouw-scholieren HAVO/VWO.

Expositie "Material Matter(s)!

Slim me materialen om ons heen
Maak in de expo kennis met de jonge onderzoekers van de bèta-faculteit. Samen met wetenschappers van over de hele wereld ontwerpen zij razendslimme nieuwe eigenschappen of halen inspiratie uit de natuur, met steeds nieuwe mogelijkheden. Zoals textiel, waar water zomaar vanaf glijdt, onbrandbaar karton, nog kleinere computerchips of nieuwe medicijnen. Om hun vingers achter deze magie te krijgen doen ze onderzoek op nanometerschaal – het miljoenste van een millimeter. Size does matter.

Duik in de magie en diepere lagen van innovatieve materialen
In de tentoonstelling kun je zelf experimenteren, vragen stellen. Wat voor soorten bouwstenen zijn er? En hoe kun je die knippen, plakken en stapelen tot nieuwe verbazingwekkende mogelijkheden? En kun je daarin ook de bouwblokken van het leven combineren? Je kunt in onze expo ook dansen op een duurzame dansvloer, je eigen muziek aansluiten en non-newtoniaanse maïzena-monsters laten dansen op de beat en materie onzichtbaar maken... ook kun je nano-objecten zichtbaar maken, robotische solar bugs laten kruipen middels lichtbronnen en spelen met de hydrofobe eigenschappen van Streptomyces bacterieën.

Voor bovenbouw HAVO/VWO
De expositie is tot en met eind mei gratis te bezoeken voor bovenbouwscholieren HAVO/VWO en andere geïnteresseerden in de Bernoulliborg (Nijenborgh 9, Groningen, op werkdagen van 10.00-17.00 uur. ‘Material Matter(s)!’ is ook te bezoeken tijdens de Nacht van Kunst en Wetenschap op zaterdag 1 juni in der Aa-kerk te Groningen.

Deze expositie is ontwikkeld door Science LinX, het science center van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, in samenwerking met diverse onderzoekers van de faculteit.

Meer informatie:
Ingeborg Veldman, Science LinX, coördinatie ‘Material Matter(s)!’, tel. 050-363 4781 of 06-10371825, i.c.veldman rug.nl .

Deze expositie van Science LinX is te bezoeken op werkdagen van 10.00–17.00 uur bij de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, Nijenborgh 9, 9747 AG, Groningen.

Laatst gewijzigd:15 februari 2022 13:18