Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFaculteit WijsbegeerteOnderwijsAmbassadeurs

Lerarenopleiding

Jesse Havinga
Jesse Havinga
Jesse Havinga
Vrolijke chaos

Als je de master filosofie & educatie overweegt, zul je misschien denken dat je eerst iets fundamenteels over jezelf te weten moet komen: wil ik een belangrijke maatschappelijke taak vervullen en mijn kennis in de praktijk brengen als docent, of wil ik me met 'échte filosofie' bezighouden? Het lijkt mij een vals dilemma.

Hoewel​ ​het​ ​natuurlijk​ ​minder​ ​voor​ ​de​ ​hand​ ​ligt​ ​om​ ​naar​ ​een​ ​congres​ ​in​ ​Buenos​ ​Aires​ ​te​ ​gaan om​ ​over​ ​de​ ​nieuwste​ ​inzichten​ ​in​ ​de​ ​Bayesiaanse​ ​epistemologie​ ​te​ ​horen​, ​als​ ​je​ ​eenmaal hebt​ ​besloten​ ​docent​ ​te​ ​worden,​ ​kan​ ​ik​ ​toch​ ​zeggen​ ​dat​ ​ik​ ​minstens​ ​zoveel​ ​met​ ​‘echte’ filosofie​ ​bezig​ ​ben​ ​sinds​ ​ik​ ​begon​ ​met​ ​lesgeven​ ​als​ ​tijdens​ ​mijn​ ​studie.​ ​Misschien​ ​zelfs​ ​meer, want​ ​het​ ​vertalen​ ​van​ ​filosofische​ ​inzichten​ ​naar​ ​de​ ​context​ ​van​ ​een​ ​klaslokaal​ ​vereist​ ​veel denkwerk.​​ ​​Lolle​ ​Nauta​ ​schreef​ ​ooit​ ​dat​ ​het​ ​niet​ ​zozeer​ ​het​ ​​denken​ ​is​ ​wat​ ​de​ ​filosoof onderscheidt​ ​van​ ​andere​ ​beroepsgroepen,​ ​maar​ ​het​ ​feit​ ​dat​ ​hij​ ​of​ ​zij​ ​​schrijft​. ​Het​ ​gaat​ ​om​ ​het vertalen​ ​van​ ​gedachten​ ​naar​ ​woorden​ ​op​ ​papier.​ ​Als​ ​docent​ ​zet​ ​je​ ​nog​ ​een​ ​extra​ ​vertaalstap: Van​ ​academische​ ​inzichten​ ​naar​ ​de​ ​leefwereld​ ​van​ ​een​ ​puber.

Niks​ ​leukers​ ​dan​ ​wanneer​ ​het​ ​lukt​ ​om​ ​deze​ ​vertaalstap​ ​goed​ ​te​ ​maken,​ ​en​ ​je​ ​in​ ​de fronsende​ ​gezichten​ ​van​ ​de​ ​leerlingen​ ​die​ ​mix​ ​van​ ​oprechte​ ​interesse​ ​en​ ​een​ ​tegen verontwaardiging​ ​aanliggende​ ​vorm​ ​van​ ​verbazing​ ​ziet​ ​die​ ​zo​ ​kenmerkend​ ​is​ ​voor​ ​de​ ​eerste kennismaking​ ​met​ ​filosofische​ ​ideeën.​ ​Bovendien​ ​is​ ​filosofie​ ​op​ ​de​ ​middelbare​ ​school​ ​zo belangrijk​ ​en​ ​interessant​ ​omdat​ ​het​ ​in​ ​zekere​ ​zin​ ​het​ ​tegenovergestelde​ ​doet​ ​van​ ​alle​ ​andere vakken.​ ​Waar​ ​ze​ ​bij​ ​biologie​ ​en​ ​wiskunde​ ​antwoorden​ ​krijgen,​ ​probeer​ ​je​ ​ze​ ​bij​ ​filosofie​ ​juist te​ ​leren​ ​om​ ​vragen​ ​te​ ​stellen,​ ​om​ ​niet​ ​alles​ ​klakkeloos​ ​aan​ ​te​ ​nemen.​ ​Om​ ​ook​ ​een​ ​beetje irritant​ ​te​ ​zijn,​ ​dus: de zogenaamde ‘luis in de pels’.

Theater

Leren​ ​filosofie​ ​te​ ​vertalen​ ​naar​ ​de​ ​context​ ​van​ ​een​ ​middelbare​ ​school​ ​is​ ​één​ ​ding,​ ​leren lesgeven​ ​is​ ​nog​ ​weer​ ​iets​ ​heel​ ​anders.​ ​Tijdens​ ​de​ ​opleiding​ ​is​ ​er​ ​daarom ook​ ​veel​ ​aandacht​ ​voor pedagogische​ ​vaardigheden​ ​en​ ​krijg​ ​je​ ​zelfs​ ​theaterles​, ​zodat​ ​je​ ​ontspannen​ ​voor​ ​de​ ​klas kunt​ ​staan.​ ​Het​ ​is​ ​heel​ ​wat​ ​anders​ ​dan​ ​een​ ​presentatie​ ​kunnen​ ​geven.​ ​Al​ ​tijdens​ ​mijn​ ​eerste stage​ ​kwam​ ​ik​ ​er bijvoorbeeld achter​ ​dat​ ​het​ ​veel​ ​slimmer​ ​is​ ​om​ ​mijn​ ​leerlingen​ ​met​ ​vragen​ ​te​ ​bestoken dan​ ​om​ ​alles​ ​zelf​ ​te​ ​gaan​ ​uitleggen.​

Onvoorspelbaar

​Je​ ​moet​ ​ook​ ​leren​ ​omgaan​ ​met​ ​de onvoorspelbaarheid​ ​van​ ​het​ ​onderwijs.​ ​Meerdere​ ​keren​ ​kwam​ ​ik​ ​‘s​ ​ochtends​ ​binnen​ ​en​ ​deed de​ ​beamer​ ​het​ ​niet,​ ​was​ ​ik​ ​vergeten​ ​m’n​ ​printjes​ ​op​ ​te​ ​halen​ ​of​ ​waren​ ​de​ ​leerlingen chagrijnig​ ​omdat​ ​ze​ ​net​ ​twee​ ​tussenuren​ ​hadden​ ​zitten​ ​wachten,​ ​en​ ​dat​ ​is​ ​soms​ ​frustrerend, maar​ ​dit​ ​improvisatie-aspect​ ​heeft​ ​ook​ ​z’n​ ​charme. Dus als je het leuk vindt om op een praktische wijze met filosofie bezig te zijn, om na te denken over het vertalen van filosofische ideeën en als je enigszins kunt genieten van de vrolijke chaos van het onderwijs, dan kan ik deze master ten zeerste aanraden!

Contact

Heb je vragen? Mail maar!

Laatst gewijzigd:22 januari 2018 14:50