Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Hogere hypotheekrenteaftrek leidt tot hogere huizenprijzen, hogere schuldenlast en meer wanbetalingen

29 juni 2018

Een hogere hypotheekrenteaftrek leidt tot hogere huizenprijzen, een hogere schuldenlast van huishoudens en meer wanbetalingen. Dat concludeert promovendus Cenkhan Sahin op basis van zijn onderzoek naar de macro-economische effecten van de hypotheekrenteaftrek. Een hoge hypotheekrenteaftrek leidt tevens tot een sterkere daling van de consumentenbestedingen bij negatieve financiële schokken. Tot slot leidt de aanwezigheid van hypotheekrenteaftrek bij een hoog hypotheekrisico tot sterkere schommelingen bij externe financiële schokken. Daarmee levert Sahin zowel empirisch als theoretisch bewijs voor het idee dat hypotheekrenteaftrek een relevante factor is bij het voorkomen van wanbetalingen.

Zijn proefschrift bevat vier studies naar het belang van macro-economische en financiële stabiliteit en de rol van beleid. Sahin onderzoekt vragen die zijn gerezen in de nasleep van de recente financiële crisis, die wordt beschouwd als een van de ergste in de moderne economische geschiedenis.

Gevaar voor macro-economische stabiliteit

Sahin concludeert dat het belangrijk is om de uitkomsten van de woningmarkt te bekijken in het licht van het macro-prudentieel beleid van De Nederlandsche Bank, het toezicht dat zich richt op de soliditeit van het financiële stelsel als geheel. Beleid gericht op het ondersteunen van individuele huiseigenaren met hypotheekrenteaftrek kan gevaarlijk zijn vanuit een macro-economisch stabiliteitsperspectief. Beleid gericht op het kalmeren van markten door te streven naar meer informatie en transparantie kan daarentegen gunstig zijn voor financiële stabiliteit. Stresstesten stellen de toezichthouders in staat om dat te bereiken.

Stresstesten waardevol

Samen met Ekaterina Neretina (promovenda Tilburg University) en RUG-hoogleraar Jakob de Haan kwantificeerde Sahin de marktreacties van de Amerikaanse stresstesten die zijn uitgevoerd na de financiële crisis. Hij concludeert dat stresstesten waardevolle informatie hebben opgeleverd voor de markten. Stresstesten kunnen daardoor een rol spelen bij het vergroten van de transparantie in het bankwezen. Stresstesten lijken tevens een nuttig hulpmiddel bij het mitigeren van systematisch en systemisch risico op aandelen- en kredietmarkten.

Samen met De Haan bestudeerde Sahin de reacties van de financiële markten op de Comprehensive Assessment van de ECB. Hij concludeert dat het vrijgeven van informatie over de stresstest de markten slechts beperkt hebben beïnvloed. De beperkte marktreactie kan op twee manieren worden geïnterpreteerd: mogelijk hadden de financiële markten geen vertrouwen in de beoordeling en besloten zij daarom de publicatie van de resultaten te negeren; of, aannemelijker, de uitkomsten van de beoordeling waren in lijn met de marktverwachtingen.

Banken in overheidsbezit presteren ondergemiddeld

Sahin onderzocht tot slot niet-beursgenoteerde banken tijdens een periode van financiële uitbundigheid op de financiële markten en beoordeelde de prestaties van banken die in bezit zijn van de overheid. Hij laat zien dat overheidsbezit van banken alomtegenwoordig is en dat deze banken ondergemiddeld presteren. Hij toont ook aan dat het risico groter is wanneer een bank eigendom is van de overheid. Het lijkt erop dat overheidseigendom van banken inefficiënt en riskanter is, zelfs in tijden van buitensporige groei van leningen.

URL FEB
AACSB EQUIS logos