Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Te positieve reviews verhogen kans dat klant online aankoop terugstuurt

Vanwege hoge online klantwaardering voldoet het product thuis niet aan de (te) hoge verwachtingen
09 augustus 2016
Bron: Nationale Beeldbank

Welke invloed hebben consumentenreviews op het kopen en terugsturen van een product? Promovendus Alec Minnema en hoogleraar Marketing Tammo Bijmolt van de Rijksuniversiteit Groningen analyseerden data van een grote Europese online retailer en concluderen dat te positieve reviews de terugstuurkans groter maken. Zij publiceren hun resultaten in het septembernummer van het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Retailing.

We bestellen met z’n allen steeds meer online. De keerzijde van al die bestellingen is dat webwinkels ook veel producten krijgen teruggestuurd. In Nederland gaat tot ongeveer 30 procent van de online aankopen retour. Voor de consument is het terugsturen vaak gratis, de kosten zijn voor de webwinkel. De meeste producten worden niet teruggestuurd vanwege defecten, maar omdat het product niet aan de verwachtingen van de consument voldoet.

Alec Minnema
Alec Minnema

Sterwaardering

Consumenten kunnen het product minder goed dan in een fysieke winkel bekijken en testen, en wanneer het product niet aan de verwachtingen voldoet, is de consument geneigd het terug te sturen naar de webwinkel. Het is dus van belang om consumenten informatie te geven die hen helpt om goede verwachtingen te hebben voordat ze online een bestelling plaatsen. Een belangrijke bron van informatie voor consumenten zijn de online consumentenreviews. Webwinkels als Bol.com, Coolblue.nl en Wehkamp.nl geven op hun overzichtspagina’s de gemiddelde sterwaardering per product prominent weer en op de productpagina’s de tekst van alle beschikbare reviews.

Deze reviews worden door ongeveer 75 procent van de consumenten gelezen vóór het doen van een aankoop. Er is echter weinig bekend over het effect van reviews op het terugsturen van een aankoop. Daarom onderzochten Minnema en Bijmolt het effect van de reviews op zowel de aankoop- als de terugstuurkans.

Te positieve reviews

Soms zijn de reviews (tijdelijk) te positief: duidelijk boven het gemiddelde van het betreffende product. Als dat zo is, dan stijgt de aankoopkans, maar wordt ook de terugstuurkans groter. Door het lezen van te positieve reviews groeien de verwachtingen die de consument heeft van het product en wordt de aankoopkans groter: wanneer de gemiddelde sterwaardering één ster meer is dan je voor dit product verwacht, stijgt de aankoopkans met ongeveer 10 procent (elektronica 9,1 procent; meubels 14,6 procent). Maar wanneer het product thuis eenmaal is ontvangen en het voldoet niet aan de (te) hoge verwachtingen die de consument heeft door de te positieve reviews, stijgt ook de terugstuurkans met ongeveer 10 procent (elektronica 11,2 procent; meubels 10,3 procent).

Aanbevelingen voor marketeers

Het is belangrijk dat consumenten productinformatie ontvangen die de juiste verwachtingen schept, zodat die positief bijdraagt aan de netto verkopen: aankopen – retourzendingen. Positieve reviews zijn niet per se goed of slecht, het is vooral van belang dat de beschikbare reviews een goede weergave zijn van de kwaliteiten en prestaties van het product om een te lage aankoopkans of te hoge terugstuurkans te voorkomen. Het is van belang dat marketeers alle consumenten stimuleren om reviews te schrijven, zodat de beschikbare reviews het product goed weergeven.

Meer informatie

URL FEB
AACSB EQUIS logos
Laatst gewijzigd:29 februari 2024 10:02
View this page in: English

Meer nieuws

  • 19 april 2024

    Nieuwe scriptieprijs voor masterstudenten Economie en Bedrijfskunde

    Hoe kunnen we economie en bedrijfskunde studenten prikkelen om in hun masterscriptie aandacht te besteden aan belangrijke maatschappelijke uitdagingen? De 14 Nederlandse faculteiten economie en bedrijfskunde, verenigd in het Decanenberaad Economie...

  • 18 april 2024

    Ward Romeijnders appointed as Professor of Optimization under Uncertainty

    The Faculty of Economics and Business is pleased to announce that Ward Romeijnders has been appointed as Professor of Optimization under Uncertainty. The chair is situated within the Department of Operations.

  • 12 april 2024

    Oratie Corine Noordhoff: Future ready retail

    Tijdens haar oratie zal Corine Noordhoff inzichten verschaffen in de fundamentele elementen om te overleven en je bedrijf aan te passen in de retailsector. Noordhoffs oratie vindt plaats op vrijdag 19 april 2024, 16:15 – 17:00, in de aula van het...