Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Prof.dr. R.H. Koning: 'Gokmarkt beste voorspeller uitslag WK Voetbal'

10 juni 2010
Koning

Nederland kleurt in rap tempo oranje. Nog even en dan barst de WK-gekte in volle hevigheid los. En al lijkt de strijd zich voornamelijk af te spelen tussen winkelketens – wie heeft de best lopende oranje-actie – uiteindelijk draait het maar om één vraag. Welk team gaat dit jaar naar huis met de wereldbeker? Om de winnaar te voorspellen bestaan verschillende methodes. De beste is om te kijken naar de wedmarkten, denkt hoogleraar sporteconomie Ruud Koning.

Natuurlijk kun je allerlei deskundigen vragen wie volgens hen de winnaar wordt, zegt Koning. ‘Als je het aan voldoende deskundigen vraagt, zit er altijd iemand tussen met de juiste voorspelling.’ Maar wil je écht een steekhoudende voorspelling doen, dan legt zelfs het beste rekenmodel op basis van de FIFA World Ranking het af tegen de speculaties op de (online) wedmarkt.

Koning: ‘De FIFA World Ranking geeft aan welk land op dat ogenblik het sterkst is. Toch zie je op de wedmarkt een heel andere ranglijst. Waar Nederland op de lijst van de FIFA in de top vier staat, komen we op een goksite als www.betfair.com pas ergens op de achtste plek. Een plek waar we naar verwachting veel meer thuishoren.’

Zachte informatie

Het verschil zit hem vooral in de ‘zachte’ informatie, meent Koning. ‘De FIFA ranking is via een recept in elkaar gestoken. Ze kijken naar de prestaties in vriendschappelijke- en kwalificatiewedstrijden. Naar het verleden dus. Bij de gokrankings wordt juist gekeken naar de toekomst. Zo wordt daar wél rekening gehouden met het feit dat Duitsland momenteel wordt gekweld door blessures.’

Er wordt op twee manier gegokt met betrekking tot het WK. Op de traditionele manier zetten bookmakers de prijzen vast. De gokker kan vervolgens besluiten of hij wel of niet inzet. De tweede manier heeft veel weg van de aandelenmarkt. Individuen kunnen zowel bieden als vragen. ‘Zo ontstaat een evenwichtsprijs waarin nieuwe informatie direct wordt opgenomen. De markt kan nieuwe informatie snel verwerken. In tegenstelling tot de FIFA ranking die maar één keer per maand wordt gepubliceerd.

Grote voorspellende waarde

Uit onderzoek van Koning blijkt dat het met name markten op betting exchanges de grootste voorspellende waarde hebben. ‘Het aardige van dit systeem is dat mensen ook kunnen handelen met private informatie. Denk bijvoorbeeld aan de buurman van Rafael van der Vaart die merkt dat de voetballer al een tijdje krakkemikkig loopt.’ Doordat dergelijke ‘zachte’ informatie ook van invloed is op de weddenschappen, blijkt de voorspellende waarde aanzienlijk groter dan die van gangbare rekenmodellen. De prijzen reflecteren de winkansen van de verschillende teams.

Ondanks de grote voorspellende waarde van de wedmarkt, blijven ook de traditionele rekenmodellen van grote waarde, vindt Koning. ‘Het voordeel van modellen is dat je vragen kunt beantwoorden die je met het weddenschapsysteem niet kunt. Neem de vraag of Nederland goed of slecht heeft geloot. Met een model kun je dat berekenen. Net als de het belang van diverse economische variabelen. Zo krijgen we steeds meer inzicht in de markt.

Curriculum Vitae

Ruud Koning (1966) studeerde econometrie aan de Rijksuniversiteit Groningen. In 1995 promoveerde hij aan diezelfde universiteit. Van 1994 tot 1998 werkte hij als universitair docent bij de vakgroep econometrie van de Vrije Universiteit in Amsterdam. In 1998 keerde hij terug naar Groningen, waar hij in 2004 werd aangesteld als bijzonder hoogleraar sporteconomie. Zijn onderzoek richt zich vooral op sport, economie en statistiek.

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ruud Koning