Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Symposium: Zorgprofessionals en wetenschappers over het wegnemen van verspilling

01 februari 2010

"Lean" denken is een belangrijk instrument om de kwaliteit en de efficiëncy gezondheidszorg te verbeteren. Het draait hierbij om het wegnemen van verspillingen, zoals bijvoorbeeld het inkorten van wachttijden van patiënten en het beter afstemmen van de capaciteit van artsen op de vraag naar zorg. Zorginstellingen die het lean-denken omarmen, zijn bezig met een continue verbetering van hun zorgprocessen.

Drie onderzoekscentra van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) van de RUG organiseren op vrijdag 5 februari een symposium over dit thema. Meer dan 150 vertegenwoordigers van universiteiten en bedrijven en instellingen in de zorg uit heel Nederland zullen aanwezig zijn in Groningen.

Kennisuitwisseling

Het lean-denken wint terrein in de praktijk en in de wetenschap. Het is ontwikkeld binnen industriële bedrijven, zoals Toyota, maar wordt ook succesvol toegepast in de dienstverlening. Diverse zorginstellingen, in binnen- en buitenland, hebben substantiële verbeteringen van de zorg gerealiseerd na de introductie van lean-denken.Op het symposium 'Lean in de zorg' gaat het om kennisuitwisseling tussen onderzoekers en professionals, zoals zorgverleners, leidinggevenden, bestuurders, beleidsmedewerkers en adviseursen die ‘lean’-denken in de zorg al toepassen of overwegen dit te gaan doen.

FEB onderzoekscentra

De organisatoren van het symposium Lean in de Zorg zijn het onderzoeksinstituut Opera (Operations Management and Operations Research) en de onderzoekscentra RHO (Research on Healthcare Organisation and innovation) en LO-RC (Lean Operations Research Center), allen verbonden aan de FEB.

Symposium Lean in de Zorg

Datum en tijd: vrijdag 5 februari, 13.00-18.00 uur

Locatie: Blauwe Zaal, Duisenberg Gebouw, Nettelbosje 2, Groningen

Voor meer informatie:

-Inhoudelijk: Dagvoorzitters dr. Marjolein van Offenbeek (RHO) en prof.dr.ir. Jannes Slomp (LO-RC)

-Deelname: Mevr. Astrid Beerta

Laatst gewijzigd:19 mei 2022 13:38