Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Oud-student Bedrijfskunde Jeroen Smit eerste Alumnus van het Jaar RUG

12 juni 2009

Jeroen Smit, auteur van de bestseller ‘De Prooi’ over de verkoop en ontmanteling van de ABN AMRO bank, is de eerste Alumnus van het Jaar van de Rijksuniversiteit Groningen. In 1986 studeerde hij af aan de studie Bedrijfskunde. Op 13 juni 2009 ontvangt Smit uit handen van Rector Magnificus Frans Zwarts, een kunstwerk als blijk van waardering voor zijn uitzonderlijke maatschappelijke prestaties.
Jeroen Smit heeft in de ogen van de jury, onder leiding van de Rector Magnificus, met het schrijven van ‘De Prooi’, "een onderzoeksmatige en analytische manier van werken gekoppeld aan een heldere en dynamische schrijfstijl. Zijn onderwerpen zijn zeer actueel in een tijd waarin de moderne wereld voor wezenlijke uitdagingen staat. Smit maakt die uitdagingen tastbaar."

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) is trots op haar alumni (mensen die zijn afgestudeerd of gepromoveerd aan de RUG). Zij zijn de ambassadeurs van de universiteit en deze band wil de RUG jaarlijks benadrukken door een prijs uit te reiken aan een alumnus die een bijzondere maatschappelijke prestatie heeft geleverd. De Alumnus van het Jaar wordt voorgedragen door de alumnusgemeenschap zelf. Dit jaar wordt de prijs voor het eerst uitgereikt tijdens de alumnidag in het kader van het 395-jarig bestaan van de Rijksuniversiteit Groningen.

Laatst gewijzigd:25 oktober 2019 10:50