Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nieuwe ‘energiemaster’ in Groningen: de Executive Master of Finance & Control for the Energy Industry

20 januari 2009

De Rijksuniversiteit Groningen, PriceWaterhouseCoopers en het Energy Delta Institute hebben een nieuw masterprogramma opgezet: de Executive Master of Finance & Control for the Energy Industry. De master, die eind januari van start gaat, kent een internationaal programma en richt zich op financieel controllers werkzaam in de toplaag van de energiebedrijven. Inhoudelijk richt de master zich op finance en controlling vraagstukken en daarnaast onder meer op handel in energie en financiële reserves.

Het masterprogramma profiteert optimaal van de nauwe samenwerking tussen de drie partijen en overbrugt de kloof tussen praktijk en theorie. PriceWaterhouseCoopers zorgt voor bedrijfskundige kennis en docenten, de Rijksuniversiteit Groningen, en de Faculteit Economie en Bedrijfskunde daarvan, waarborgt de inhoudelijke kwaliteit, zorgt voor accreditatie en levert ook docenten en het Energy Delta Institute biedt het programma onderdak en verzorgt de marketing.

Nieuwe opleiding voorziet in behoefte

Er is reeds een succesvolle controllersopleiding aan de Rijksuniversiteit Groningen. Deze nieuwe opleiding is de pendant van de reguliere opleiding, maar dan internationaal en specifiek voor de energiesector. De tijd vraagt om opleiding op dit gebied: de mondiale energiemarkt wordt steeds complexer, competitie en regulering nemen toe en er is wereldwijd zorg over energie en milieu. Deze ontwikkelingen hebben geleid tot een grote behoefte aan meer opleidingen in deze sector.

Groningen als centrum van energiekennis

Het initiatief sluit goed aan bij de ambitie van Groningen om zich te profileren als Energy Valley. De stad kent reeds een groot aantal activiteiten gerelateerd aan olie, gas en alternatieve energiebronnen, en herbergt veel kennis op het gebied van energie en de energiesector.

Afgestudeerden mogen na twee jaar een aantal onderwijsmodules te hebben gevolgd de titels Executive Master of Finance & Control (EMFC) en Registercontroller (RC) voeren. De master gaat van start op 29 januari, in Groningen. Sommige van de modules vinden plaats in Houston, Moskou en Abu Dhabi.

Voor meer informatie

- D.M. Swagerman