Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

"Mijn drijfveren zijn trots en autonoom je eigen beslissingen kunnen maken"

Interview Chief Chocolate Officer (CCO) bij Tony’s Chocolonely, Henk Jan Beltman.
Beltman

We spreken met Henk Jan Beltman, CCO van Tony's Chocolonely over onder andere zijn studie bedrijfskunde in Groningen, zijn loopbaan, zijn visie op duurzaam ondernemen, zijn plannen met het bedrijf op weg naar 100% slaafvrije chocolade en zijn advies voor de studenten van nu. Beltman houdt een lezing op donderdag 3 september 2015, tijdens de feestelijke opening van het academisch jaar van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde en faculteitsvereniging EBF.

Je hebt Bedrijfskunde gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Waarom juist deze studie?

Ik heb altijd belangstelling gehad om mijzelf academisch te vormen en ik ben ervan overtuigd dat op het moment dat je voldoende tools in je koffer hebt zitten je het vak kan leren, zeker als het om ondernemerschap gaat. En ik wilde graag iets moois doen bij mooie bedrijven.

Hoe kijk je terug op jouw studententijd in Groningen?

Waanzinnig. Ik heb niet altijd heel serieus gestudeerd. Ik ben bij Albertus lid geweest en was altijd veel actief bij de BIG (Bedrijfskundige Faculteitsvereniging, voorloper van EBF). Ik blijf van mening, ondanks dat het beurzenklimaat dat niet echt toe laat, dat de combinatie van jezelf theoretisch vormen en daarnaast in de praktijk samen in een sociale omgeving leuke, ambitieuze dingen doen de goede combinatie is om ooit een keer aan het werk te gaan.

Zou je misschien iets kunnen vertellen over jouw eigen loopbaan en hoe je terecht bent gekomen waar je nu bent?

Een loopbaan is waar je zelf actief aan het stuur moet gaan zitten, waarbij je nadenkt over wie je bent en wat je wilt. Wat voor mij belangrijk heel erg belangrijk is, is ‘wat wil ik zelf leren?’ en ‘wat kan ik een bedrijf brengen?’. Die balans moet je zelf altijd actief in de gaten houden. Ik ben na mijn studie bij Heineken aan de slag gegaan als stagiair. Later ben ik daar gestart als Commercieel Trainee en als marketeer voor Pepsi, Sisi en 7up. Daar heb ik waanzinnig veel geleerd, met name over de professionaliteit van een multinational en mijn liefde voor de foodbranche. Ik denk specifiek dan merken die iets voor consumenten betekenen, waar bier en chocolade in mijn optiek het uitgangspunt in zijn. Bij beide producten zit emotie intrinsiek in het product, waarbij bier voor een man hetzelfde is als chocolade voor een vrouw. Na Heineken merkte ik op een gegeven moment dat ik graag meer beslissingen zelf wilde maken omdat ik het gevoel had dat ik slechts een klein radertje in een grote organisatie was. Autonoom je eigen beslissingen kunnen maken is een drijfveer voor mezelf.

Op een gegeven moment ben ik bij Heineken weggegaan en heb ik Innocent Drinks naar Nederland gehaald. Samen met een studievriend van me uit Groningen, Ynzo van Zanten, was ik verantwoordelijk voor Innocent Drinks in Nederland. Hier heb ik geleerd hoe je binnen de professionele wereld van multinationals en grote retailers een klein merkje toch vorm kan geven.

Na een jaar of vijf besloot ik om het een keer voor mezelf te gaan doen en ben ik op zoek gegaan naar een bedrijf wat ik mooi vond. Tony’s bestond toen al een aantal jaar en na een aantal gesprekken heb ik het bedrijf over kunnen nemen. In 2010 ben ik gestart bij Tony’s Chocolonely en in 2011 heb ik een meerderheidsbelang genomen.

In jouw presentatie zul je het gaan hebben over je kijk op duurzaam ondernemen, momenteel een steeds belangrijker wordend fenomeen. Wat versta je precies onder duurzaam?

Ik denk dat het vooral belangrijk is, wat we niet leerden eerder, is dat geld een middel is en niet een doel moet zijn. Veel bedrijven hebben geld heilig verklaard. Je werkt de hele dag zodat je geld kan verdienen en je in de avonduren en het weekend je hobby uit kan voeren en dat geld uit kan geven. Volgens mij is dat verkeerd aan het economische systeem. Je moet goed nadenken over wie je bent, wat je wilt en wat je belangrijk vindt. Als je dat helder hebt dan wordt geld een middel. Je hebt geld nodig om de race te kunnen lopen maar het mag nooit het doel van de race zijn.

Dat is veelal de drive bij een familiebedrijf. In mijn tijd bij Heineken zat de heer (Freddy) Heineken er nog en was trots belangrijk. Het ging niet zozeer om het geld verdienen, maar om het bedrijf overeind te houden en trots te kunnen zijn op wat je met elkaar aan het opbouwen bent. Ook bij Innocent Drinks zag ik dat een bedrijf wat zich inspant om het actief gezonder maken van consumenten, een veel leukere omgeving is om in te werken want ook daar is geld niet het doel maar het middel.

Tony’s Chocolonely is opgericht om een sociaal thema op te lossen. Vandaag werken ongeveer 2 miljoen mensen illegaal in cacao, en er zijn 2.2 miljoen cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust. Dat laat zien dat illegale arbeid op een enorme schaal voorkomt. Ik vind dat je je druk moet maken over het standpunt van jouw waardeketen want als je een waardeketen kan vormgeven waar geen uitbuiting en geen slavernij plaatsvindt, dan kun je echt trots zijn op het product wat je maakt. Mijn drijfveer is uiteindelijk die trots en als je die drijfveer hebt zal je vinden dat geld slechts een middel is om dat doel te bereiken.

Wij hebben een test, de schommelstoel test. Als jij in een bejaardencentrum zit en terugkijkt op jouw werkzame leven, kun je dan echt het gevoel hebben dat je nu de juiste beslissingen maakt? Als je je voorstelt dat je daar straks zit en trots kan zijn op iedere beslissing die je hebt gemaakt, zit je straks met een grote glimlach in het bejaardencentrum. Het moet het doel zijn om alles zo op te bouwen dat je trots kan zijn op iedere genomen beslissing, als ondernemer en als team. Als je voor de schommelstoel test slaagt kan je met een gerust hart oud worden.

In 2011 ben je begonnen als CCO bij Tony’s Chocolonely. Wat zijn de grootste veranderingen die je hebt doorgevoerd en wat wil je nog bereiken met Tony’s Chocolonely?

Tony’s is opgericht door een journalist van de Keuringsdienst van Waarde, Teun van de Keuken. Hij heeft zich heel erg ingespannen om het probleem in de cacaoketen aan de hele wereld kenbaar te maken.

Als je dat eenmaal gedaan hebt, is de tweede stap succesvol zijn. Wij willen aan de wereld laten zien dat je als bedrijf zijnde het probleem serieus kan nemen en nog steeds commercieel succesvol kan zijn. Daarin ligt mijn toegevoegde waarde. We zijn de afgelopen jaren uitgeroepen tot de beste werkgever van Nederland, het sterkste merk van Nederland volgens NIMA en één van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Aan alle kanten zie je dus dat Tony’s Chocolonely lof en waardering krijgt. Dat is slechts een middel, want uiteindelijk is het doel om impact te gaan hebben aan het begin van de cacaoketen. Om die impact te kunnen maken moeten we inspirerend zijn naar onze concurrenten. Wij werken met 2000 boeren samen, maar er zijn er twee miljoen. Wij zijn slechts een druppel op de gloeiende plaat. Wij moeten onze kracht en ons “succes” aanwenden om anderen te inspireren om ook hun verantwoordelijkheid serieus te nemen. Een Mars, een Nestlé, een Mondelez, allemaal grote chocoladebedrijven die net zoals wij serieus moeten gaan kijken naar de waardeketen van cacao. Als dat lukt komen wij dichter bij onze visie  ‘samen op weg naar 100% slaafvrije chocolade’. Van die drie stappen is mijn toegevoegde waarde duidelijk die tweede stap en gaan wij ons de komende tijd richten op hoe kunnen we onze concurrenten betrekken om ook hun verantwoordelijkheid te nemen.

Tony’s Chocolonely’s slogan is ‘Op weg naar 100% slaafvrije chocolade’. De route hier naar toe bestaat uit drie fasen waarvan op de eerste twee al een aantal stappen gezet zijn: Tony’s maakt bewust, Bean to Bar en Voorbeeld vindt navolging. Hoe ga je deze laatste fase invullen en zorgen dat het voorbeeld van Tony’s Chocolonely door iedereen gevolgd wordt?

Trots moet een drijfveer zijn. Mensen die bij de concurrent werken willen ook trots zijn op hun werk. Als wij laten zien dat het commercieel hout snijdt om je in te spannen voor de keten, dan heb ik het gevoel dat zij ook gaan volgen.

Daarnaast hebben wij ook een academische invulling gegeven aan het concept van sociaal ondernemerschap; we initiëren een hoogleraar. En zelf ga ik één van de drie promovendi zijn die zich met dit onderwerp gaat bezig houden. Ik denk namelijk dat we het academisch platform kunnen gebruiken om ook samen echt impact te gaan maken en vooral wanneer ik kijk naar bedrijven. Bedrijven zijn niet de entiteit die geld moet verdienen, bedrijven zijn de entiteit die de wereld mooier kunnen maken. Als dat beklijft hebben we als bedrijf veel meer impact en invloed dan alleen als succesvol chocolade bedrijf. Geld wordt zo weer een middel in plaats van een doel op zichzelf.

Wat zou je de studenten mee willen geven?

Geniet! En zorg dat je iets doet waar je trots op bent en waarmee je de schommelstoel test haalt.

► Terug naar "Opening Academisch Jaar 2015-16"

Laatst gewijzigd:01 februari 2023 16:19
View this page in: English