Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Servicegarantie (semi-)overheden kan relatie met de burger verbeteren

15 februari 2018
Jean-Pierre Thomassen
Jean-Pierre Thomassen

Jean-Pierre Thomassen onderzocht het ontwerp en de implementatie van servicegaranties in de publieke dienstverlening. Zo’n garantie kan een belangrijk hulpmiddel zijn om (semi)-overheidsorganisaties structureel klantgerichter te maken, stelt Thomassen. Een servicegarantie kan de relatie tussen burgers en overheid verbeteren doordat burgers beter weten wat ze van een publieke organisatie mogen verwachten. Een voorbeeld is de belofte dat een parkeervergunning met één bezoek aan de balie binnen vijftien minuten geregeld kan worden. Thomassen promoveert op 22 februari aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Thomassen toont aan dat een servicegarantie concrete beloften over de belangrijkste dienstverlening moet bevatten. Het expliciet beloven van compensatie wanneer de toegezegde kwaliteit niet wordt geleverd draagt bij aan het positieve imago van de organisatie. Compensatie bieden na een fout leidt tot een hogere klanttevredenheid. Dat kan een financiële vergoeding voor de klant zijn, maar ook de toezegging van de overheidsinstantie om een bedrag te doneren aan een goed doel.

Klantgerichtheid vergroten

Voor succesvolle invoering van een servicegarantie in een organisatie is een groot aantal randvoorwaarden van belang, concludeert Thomassen. De ontwikkeling en invoering van servicegaranties maakt bij voorkeur deel uit van een groter project dat gericht is op het vergroten van de klantgerichtheid van de gehele organisatie. Hij laat zien dat daarbij de volgende factoren belangrijk zijn: betrokkenheid van het topmanagement, het verbinden van de servicegarantie aan de strategie, actieve betrokkenheid van medewerkers en de ruimte om conform de servicegarantie te werken, actieve betrokkenheid van klanten en continu reflecteren, leren en verbeteren. Voor een netwerk van dienstverlenende instanties zijn daarnaast de onderlinge verstandhouding en samenwerking in de keten belangrijk.

Hoewel het onderzoek van Thomassen primair gericht is geweest op de publieke sector, blijkt dat er weinig relevante verschillen zijn tussen publieke en private organisaties. Zijn onderzoek kan daarom ook private ondernemingen helpen de tevredenheid en beleving van hun klanten structureel te verbeteren.

Meer informatie

URL FEB
AACSB EQUIS logos
Laatst gewijzigd:29 februari 2024 10:02
View this page in: English

Meer nieuws

  • 12 april 2024

    Oratie Corine Noordhoff: Future ready retail

    Tijdens haar oratie zal Corine Noordhoff inzichten verschaffen in de fundamentele elementen om te overleven en je bedrijf aan te passen in de retailsector. Noordhoffs oratie vindt plaats op vrijdag 19 april 2024, 16:15 – 17:00, in de aula van het...

  • 09 april 2024

    New issue FEB Research Newsletter

    We are proud to present the spring 2024 edition of the FEB Research Newsletter.

  • 08 april 2024

    Nieuwe essayreeks: Duurzaamheidsverslaggeving na de CSRD

    De eerste editie is uit van de gratis essayreeks van UGBS over duurzaamheidsverslaggeving sinds de CSRD. Met tips voor ondernemers. Abonneer om op de hoogte te blijven van nieuwe edities.