Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Politieke gebeurtenissen en economische gevolgen. Grote internationale conferentie in Groningen, 7-10 april

31 maart 2015

Wat voor effecten hebben Provinciale Statenverkiezingen op de economie? Hoe droeg het eigenbelang van Europese landen bij aan de Eurocrisis? Wat voor invloed heeft de Arabische Lente gehad op de democratisering in Noord-Afrika? Vraagstukken als deze over de invloed van de politiek op de economie komen aan bod op de European Public Choice Society (EPCS) Meeting Van 7-10 april 2015 aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.

Tijdens de wetenschappelijke conferentie spreken circa 225 wetenschappers uit 40 verschillende landen wereldwijd. De conferentie wordt geopend door Commissaris van de Koning van Groningen, Max van den Berg.

Autoriteit op het vakgebied

Organisator dr. Richard Jong-A-Pin is trots om de grote groep wetenschappers aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde te ontvangen: “Het geeft aan dat ‘Groningen’ een plek is waar veel gebeurt op dit onderzoeksterrein. Daarnaast is onze collega, hoogleraar Jakob de Haan een internationale autoriteit op dit vakgebied en is hij voormalig president van de European Public Choice Society.” De EPCS houdt jaarlijks een conferentie, vorig jaar vond die plaats in Cambridge, nu in Groningen.

Politiek & economie

Het centrale onderzoeksthema van de EPCS is de organisatie van besluitvormingsprocessen binnen overheden en de effecten daarvan op de economie. “Het gaat dus over politiek en economie”, legt Jong-A-Pin uit. “Enerzijds kunnen we kijken wat de effecten van politieke beslissingen zijn op de economie. Denk aan de politieke beslissingen die individuele Europese landen uit hun eigen belang hebben genomen en daarmee een rol hebben gespeeld in het ontstaan van de Eurocrisis. Een andere kant van dezelfde medaille is dat we economische modellen op politieke vraagstukken loslaten. Zo is bijvoorbeeld te meten hoeveel effect de Arabische Lente heeft gehad op de democratisering van Egypte.”

Plenaire sprekers: Harvard, Cambridge

Op het programma van de EPCS meeting staan 225 wetenschappelijke presentaties en drie keynotes, van James Alt van Harvard University, Marta Reynal-Querol van Pompeu Fabra University en Toke Aidt van Cambridge University. Een belangrijk onderdeel tot slot is de uitreiking van de Knut Wicksell Prize voor de beste paper van een jonge econoom tijdens de conferentie, gesponsord door The European Journal of Political Economy.

·         Dr. Richard Jong-A-Pin

EPCS 2015