Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Jelle Bouma en Thijs Broekhuizen nieuwe directeuren University of Groningen Business School

19 december 2019
Jelle Bouma en Thijs Broekhuizen

Dr. Jelle Bouma en dr. Thijs Broekhuizen zijn vanaf 1 januari 2020 respectievelijk directeur en wetenschappelijk directeur van de University of Groningen Business School (UGBS). Zij volgen prof.dr. Peter Verhoef op, die sinds 1 juni decaan is van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde. “We zijn trots op de business school, zoals die in de afgelopen jaren is gegroeid en zien veel kansen om kwalitatief goede en uitdagende programma’s verder uit te breiden”, zeggen zij in een eerste reactie. Verhoef voegt toe: “De faculteit heeft veel vertrouwen in het nieuwe duo en is verheugd dat zij deze taak op zich nemen.”

De University of Groningen Business School is onderdeel van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde en verzorgt executive masters/MBA’s, executive programma’s en incompany oplossingen voor professionals op verschillende thema’s, zoals marketing, energietransitie, zorg en welzijn, data-analyses, leiderschap, assurance, governance, accountancy en controlling.

Algemeen directeur

Jelle Bouma wordt de algemeen directeur en het gezicht van de UGBS. Daarnaast blijft hij verbonden aan de vakgroep Marketing en directeur van het Customer Insights Center van de RUG. Samen met dit CIC biedt de UGBS executive programma’s aan op het gebied van data-analyses en customer experience management. Bouma: “Voor alle professionals is onze Business School interessant, want met dit executive onderwijs kunnen zij meegroeiend levenslang doorleren. Persoonlijk kijk ik er naar uit om de organisatie naar een nog hoger niveau te tillen. Dit doen we natuurlijk in samenwerking met vele professionals, met als doel topklasse executive onderwijs dat aansluit en vooruitloopt op de praktijk.”

Wetenschappelijk directeur

Dr. Thijs Broekhuizen wordt als wetenschappelijk directeur verantwoordelijk voor de kwaliteit van de programma’s. Hij is universitair hoofddocent aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, expert op het gebied van innovatie en digitalisering en verbonden aan het Groningen Digital Business Center. Daarin werken universiteit en noordelijke online ondernemers samen om de noordelijke digitale sector te versterken. Samen met dit GDBC biedt de UGBS een masterclass aan op het gebied van Digitale Transformatie.

“Ik vind het een uitdaging en een eer om een bijdrage te mogen leveren aan de UGBS. Uit gesprekken met RUG-alumni weet ik dat er een sterke behoefte is bij hen om zich tijdens hun carrière te blijven ontwikkelen met een passende vervolgopleiding, een diepgaande cursus, of het volgen van een inspirerend seminar. Ik hoop dat ik een mooie invulling kan geven aan het lifelong learning concept van onze faculteit,” aldus Broekhuizen.

Onderwijs voor professionals

Volgens Bouma en Broekhuizen is de UGBS bij uitstek geschikt voor business professionals die op zoek zijn naar concrete oplossingen voor complexe bedrijfskundige en economische uitdagingen zoals duurzaamheid, digitalisering, zorg en welzijn, leiderschap en de energietransitie. “Vooraanstaande wetenschappers vertalen de state of the art op verschillende kennisgebieden naar praktische aanbevelingen,” zegt Bouma. “Daarnaast biedt de business school een ideaal platform voor deelnemers om te netwerken en zich te professionaliseren door te sparren met andere business professionals en wetenschappers.”

Broekhuizen vult aan: “De wisselwerking tussen praktijk en wetenschap is hierbij essentieel. De terugkoppeling vanuit de praktijk helpt wetenschappers om relevante onderzoekagenda’s op te stellen, en zorgt dat de UGBS up-to-date educatieprogramma’s kan aanbieden die nauw aansluiten bij de behoeften van deelnemers.”

Veelheid met topkwaliteit

Bouma: “Zodoende bieden we vele MBA opleidingen aan in verschillende smaken voor deelnemers met diverse achtergronden, waaronder de executive master of accountancy, finance and control, mergers and acquisitions, food and retail en meer. Daarnaast bieden we kortlopende cursussen aan over digitale transformatie, data analyses, energietransitie, zorg, governance, leiderschap, customer experience, enzovoorts. De laatste is overigens door de deelnemers zelf met maar liefst een negen beoordeeld! Dit topkwaliteit onderwijs willen wij graag breed inzetten voor de maatschappij.”

• Jelle Bouma
Laatst gewijzigd:01 februari 2023 16:20