Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Congres: Mantelzorgers, patiënten en professionals: een dream team?! | 30 Oktober

19 oktober 2015

Steeds meer patiënten krijgen niet alleen zorg van medische professionals, maar ook van mantelzorgers. Dat vraagt om nauwkeurige onderlinge afstemming. Hoe gaat het in de praktijk met deze 'zorgteams'? Wat voor problemen en oplossingen zijn er? Expertise Centrum Healthwise organiseert hierover haar jaarcongres, op vrijdag 30 oktober aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.

Deelname aan het congres is interessant voor managers, professionals en onderzoekers in de zorgsector, wetenschap en beleidswereld. Hoofdsprekers zijn professor Edward Norton (University of Michigan), mr. Marius Buiting (directeur NVTZ –toezichthouders zorg en welzijn) en professor Sophia de Rooij (geriatrie UMCG). Daarnaast komen in workshopsessies ervaringen van innovatieve organisaties aan bod en geven wetenschappelijk onderzoekers hun visie daarop.

“Mijn lijf en leven”

Voorbeelden uit de praktijk laten zien hoe het nu veelal gaat. Patiënte Jannie Oskam had zowel goede als slechte ervaringen: “Samen met mijn man en mijn behandelend arts vormden we uiteindelijk ons eigen dreamteam”, vertelt zij. “Mijn arts begreep heel goed dat ik zelf de regie wilde hebben. Hij gidste me door de medische informatie heen zodat ik beter zelf kon kiezen uit mogelijke behandelingen, planningen en hoe we die gingen bijstellen als het toch weer anders liep dan verwacht. En als ik op een moment niet goed kon nadenken en mijn emoties aan het woord waren, bleef mijn man bleef rustig de feiten op een rij zetten.”

Dat het ook anders kon maakte deze patiënte ook mee: “Een andere arts zei “zo gaan we het doen.” Niks overleg. Daar gingen mijn haren van overeind staan. Want het is mijn lijf en mijn leven waar we het over hebben.”

Governance dilemma’s

In een van de workshops kijken onderzoekers Manda Broekhuis en Marjolein van Offenbeek naar voorbeelden van zorgconcern Espria, samen met directeur Ester Kuiper. Van Offenbeek: “In de samenwerking tussen professionals, mantelzorgers en patiënten kunnen spanningen ontstaan tussen verschillende perspectieven, normen, waarden, kennisbronnen, en belangen. Voor de betrokken professionele organisaties kan dit lastige governance dilemma’s opleveren. In deze workshop gaan we op enkele van deze dilemma’s dieper in.”

Nadere informatie
  • Voor meer informatie en aanmelding: website Healthwise (normaal tarief: €200, FEB alumni, UMCG medewerkers en medewerkers van universiteiten: €125).
  • Voor vragen: Gerdien Regts-Walters, cpheb rug.nl , 050-3639090.
URL FEB
AACSB EQUIS logos