Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Artikel over 'churn' - klanten die dreigen weg te gaan, wint wetenschapsprijs (Risselada, Verhoef & Bijmolt)

06 juni 2013
Risselada, Verhoef en Bijmolt

Met ‘Houdbaarheid van churnvoorspellingsmodellen’ wonnen Hans Risselada, Peter Verhoef en Tammo Bijmolt van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde de Wetenschapsprijs 2013 van de MOA, Center for Information Based Decision Making & Marketing Research. MOA is een vereniging van bedrijven en instellingen die zich bezighouden met Market Research en Marketing Intelligence. De MOAwards zijn de belangrijkste prijzen voor marktonderzoekers, bureaus en organisaties en werden dit jaar uitgereikt op 5 juni.

'Uiterst relevant'
Het winnende artikel van Risselada, Verhoef en Bijmolt, dat werd opgenomen in het MOA Jaarboek, is volgens de jury helder en leesbaar geschreven, en behandelt een actueel en uiterst relevant onderwerp voor CRM en customer lifetime value. Juryvoorzitter Hester van Herk: “Deze modellen voorspellen wanneer en welke klanten dreigen weg te gaan. Een belangrijk onderwerp voor marketeers en organisaties.”

Zie ook: www.moawards.nl

Jury Rapport
De jury maakt een keus voor de beste wetenschappelijke verhandeling over het vakgebied, die een wezenlijke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van het vakgebied. In het jury rapport 2013 valt te lezen: "Allereerst valt op dat dit methodologische artikel zo helder en leesbaar geschreven is. Het betreft hier een actueel en uiterst relevant onderwerp voor CRM en het berekenen van customer lifetime value (CLV) in het bijzonder, namelijk: het goed voorspellen van churnkansen. Door het gebruik van twee grote datasets wordt door de auteurs goed inzicht gegeven in de houdbaarheid van verschillende churnmodellen.

De uitkomsten van het onderzoek zijn zeer belangrijk voor de praktijk, omdat de noodzaak wordt aangegeven om al na enkele perioden nieuwe churnmodellen te schatten. Het veronderstellen van een constante churnkans blijkt riskant. Tenslotte dient opgemerkt te worden dat deze studie een goede mix betreft van onderzoek en marketing praktijk, en marktonderzoekers een bruikbaar inzicht geeft in deze complexe methodiek."

Laatst gewijzigd:01 februari 2023 10:36