Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFEBNews / FEB

Een decennium praktische en wetenschappelijke klantinzichten: RUGCIC viert tienjarig bestaan

28 november 2017

Het Customer Insights Center van de Rijksuniversiteit Groningen ( RUGCIC ) bestaat tien jaar en viert dat op 30 november met een lustrumseminar rond wetenschappelijke doorbraken en de nieuwste praktische klantinzichten van onder meer NS, Wehkamp, Achmea en KLM. Daarnaast komt internationaal topspreker prof. dr. Bernd Schmitt van de Colombia Business School uit New York zijn visie geven over de komende ontwikkelingen in het vakgebied.

In het wetenschappelijk onderzoek naar klantinzichten draait het om vraagstukken als: Hoe kan je als bedrijf voorspellen dat klanten naar andere bedrijven overstappen? Hoe reageren klanten op het afschaffen van een catalogus? Zorgen likes op sociale media echt voor meer verkopen?

Tien jaar RUGCIC
“Een brug slaan tussen wetenschappelijke kennis over klanten en de bedrijfspraktijk,” vertelt prof. dr. Peter Verhoef, oprichter van RUGCIC, “dat was het doel van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen toen het Customer Insights Center ruim tien jaar geleden werd opgericht". Onderzoeksdirecteur prof. dr. Jaap Wieringa vult aan: “Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een succesvol en gewaardeerd expertisecentrum: in zo’n 200 wetenschappelijke publicaties delen de experts doorbraken op het gebied van klantinzichten. Veelal dankzij de samenwerking met een dertigtal grote bedrijven die het onderzoek sponsoren en waarmee we samen onderzoek doen.”

Naast de wetenschappelijke publicaties heeft RUGCIC 32 actuele thematische rapporten uitgebracht, gericht op marketingmanagers, en waren er 24 seminars; de 25e is op 30 november aanstaande, het lustrumseminar. Directeur dr. Jelle Bouma is trots op de resultaten: “Uit ons eigen klantonderzoek blijkt dat onze klanten alle belangrijke activiteiten van ons kenniscentrum over de laatste tien jaar zeer hebben gewaardeerd.”

(Nieuwe) opleidingen voor professionals
Veel baanbrekende wetenschappelijke inzichten van RUGCIC komen terecht in opleidingen voor professionals in samenwerking met de University of Groningen Business School(UGBS). Zo wordt de opleiding Impactvolle Marketinganalist, een 12-daagse deeltijdopleiding, al 10 jaar lang elk jaar aangeboden. Deze opleiding leert deelnemers om vanuit klantdata betere marketinginzichten te ontwikkelen binnen hun organisatie. Nieuw is de opleiding Customer Experience Management, die in april 2018 start. Dit is een 6-daagse opleiding voor CX-managers die meer grip willen krijgen op klantervaringen, Journey Mapping en de omnichannel gedachte. Daarnaast verzorgen RUGCIC en UGBS samen ‘in-company’ trainingen bij bedrijven.

Lustrumseminar 30 november
Ook het lustrumseminar draait om het bij elkaar brengen van theorie en praktijk. Sprekers zijn hoogleraren aangevuld met ervaringsdeskundigen van loyale bedrijfsleden van RUGCIC, zoals Wehkamp, NS, KLM en Achmea. De nadruk zal liggen op nieuwe ontwikkeling zoals digitale transformatie, Internet of Things en Big Data in de lezingen van o.a. prof. dr. Werner Reinartz en prof. dr. Berndt Schmitt. De dag wordt afgesloten met een netwerkborrel en een diner. Geïnteresseerden zijn van harte welkom het lustrumseminar bij te wonen op 30 november in Kasteel de Vanenburg in Putten. Voor aanmelden en informatie over het programma: www.rug.nl/cic/meetings/seminars.

Noot voor de pers
-voor enkele journalisten is een perskaart beschikbaar
-Meer informatie: dr. Jelle Bouma, directeur RUGCIC, cic@rug.nl, tel. 050 36 33686

Laatst gewijzigd:30 november 2017 12:11
printOok beschikbaar in het: English

Meer nieuws