Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Constant Berkhout nieuwe Managing Director Rijksuniversiteit Groningen Customer Insights Center (RUGCIC)

08 september 2020

Vanaf 1 september leidt drs. Constant Berkhout als Managing Director het Customer Insights Center (RUGCIC) aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. Hij volgt dr. Jelle Bouma op die per 1 januari van dit jaar is gestart als directeur van de University of Groningen Business School (UGBS). Berkhout werkt nauw samen met prof. dr. Jaap Wieringa, hoogleraar onderzoeksmethoden in de bedrijfskunde en Research Director van RUGCIC.

Berkhout gaat deel uitmaken van de marketing vakgroep van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde, geleid door prof. dr. Tammo Bijmolt. “Met de benoeming van Constant hebben we een kundige en ervaren opvolger van Jelle gevonden, die RUGCIC met veel succes samen met Jaap uitbouwde in de afgelopen tien jaar. Nu, in een tijdperk waarin zoveel mensen en organisaties onzeker zijn over wat er gaat gebeuren, is het cruciaal om de aanwezige klantinformatie met beste inzichten en methoden te vertalen naar praktijkinzichten. We zijn ervan overtuigd dat RUGCIC voor zowel bedrijven als organisaties in de publieke sector hierin een cruciale rol kan spelen”.

Berkhout leidde in de afgelopen jaren zijn eigen consultancy bedrijf Rijnbrug Advies op het gebied van retail strategie, data analytics en shopper marketing. Daarvoor werkte hij in commerciële functies en op het gebied van strategie en innovatie bij Ahold Delhaize, P&G en PepsiCo in zowel Nederland als daarbuiten. Als gerenommeerd retail expert schreef hij twee retail marketing boeken en hij publiceert regelmatig in vaktijdschriften. Berkhout behaalde zijn Master of Science Cum Laude aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Berkhout: “De beschikbare hoeveelheid data groeit elke dag maar de uitdaging is vaak om deze om te zetten naar inzichten die in de praktijk echt het verschil maken. Door de inzet van nieuwe technologieën is ontsluiting steeds sneller realiseerbaar en ook steeds beter op individueel klantniveau. Ik geloof dat de verbinding tussen de academische wereld en de praktijk daarin doorslaggevend kan zijn. RUGCIC is de beste plek om hiermee aan de slag te gaan: bij RUGCIC werkt een team academici dat op hoogstaand niveau onderzoek doet en vervolgens inzichten over klantgedrag met passie deelt. Inzichten van RUGCIC kun je als organisatie direct toepassen of vormen een mooie start voor hypotheses met betrekking tot je eigen klanten. Anderzijds, hebben academici veel baat bij data en voorbeelden van toepassingen uit de praktijk”.

Over RUGCIC

RUGCIC levert academische expertise aan bedrijfsleden om zo meer succesvolle marketingstrategieën te realiseren. RUGCIC voorziet haar leden van de nieuwste en relevantste wetenschappelijke en praktisch toepasbare klantinzichten.

RUGCIC maakt deel uit van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Universiteit Groningen (RUG) en werd opgericht door prof. dr. Peter Verhoef in 2007. Een veertigtal onderzoekers van het Customer Insights Center vertalen de nieuwste wetenschappelijke inzichten op het gebied van marketing, klanten en klantgedrag naar praktisch bruikbare rapporten, workshops, opleidingen en seminars. Voordelen voor de leden zijn onderbouwde klant- en marktkennis, een sterk netwerk van professionals ter klantkennisuitwisseling, de laatste academische inzichten middels rapporten en seminars, op de organisatie afgestemde marketing opleidingen en kennismaking met bijna of recent afgestudeerde topstudenten.

Op dit moment maken organisaties uit zeer uiteenlopende sectoren actief gebruik van de expertise van RUGCIC, waaronder Achmea, Ahold Delhaize, Centraal Beheer, Eneco, NS, VodafoneZiggo en Wehkamp. Meer informatie over RUGCIC is beschikbaar op: www.rug.nl/cic.

Meer informatie of interesse in lidmaatschap RUGCIC?

• Prof. dr. Jaap Wieringa, tel 050 – 36 37093, e-mail: j.e.wieringa@rug.nl
  • Drs. Constant Berkhout, tel. 050 – 36 333686, e-mail: cic@rug.nl