Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Iris Vis onderzoekt logistieke oplossingen voor gepersonaliseerd onderwijs

30 oktober 2019
Iris Vis

Het onderwijs ondergaat momenteel een grote verandering, namelijk de overgang van klassikaal naar gepersonaliseerd leren. Daarbij staat onderwijs op maat en flexibiliteit in het plannen van leeractiviteiten centraal. Het organiseren van gepersonaliseerd onderwijs is echter geen eenvoudige klus en vraagt om een nieuw concept voor onderwijslogistiek.

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen onder leiding van hoogleraar Iris Vis willen samen met de scholen uit het Zo.Leer.ik!-netwerk een volgende stap zetten in het ontwikkelen van nieuwe logistieke beslisregels voor gepersonaliseerd leren. Zij ontvangen daartoe een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (een onderdeel van NWO), bedoeld voor een project binnen de pilot Kenniscirculatie.

Niet langer een jaarlijks vastgesteld lesrooster

In het huidige voortgezet onderwijs zien we doorgaans een langetermijnplanning van logistieke activiteiten, zoals een jaarlijks vastgesteld lesrooster. Bij gepersonaliseerd onderwijs zal in interactie tussen leerlingen en leraren afstemming plaatsvinden over leervragen en worden lesactiviteiten vervolgens flexibel ingepland.

‘Het creëren van deze flexibiliteit is een grote uitdaging waarvoor nieuwe logistieke beslisregels nodig zijn. In het nu toegekende project wordt een ontwerpstudie uitgevoerd waarbij de vraag centraal staat hoe leervragen kunnen worden geclusterd en hoe daar docenten op een slimme manier aan kunnen worden toegewezen’, vertelt Vis, hoogleraar Industrial Engineering aan de RUG. ‘Op basis van een ontwerp voor een specifieke school en het onderzoeken van de praktische toepasbaarheid daarvan in andere scholen, wordt toegewerkt naar het ontwikkelen van concepten die scholen ondersteunen bij het nemen van beslissingen over de organisatie van gepersonaliseerd leren.’

Oorsprong

Het RUG-onderzoek naar onderwijslogistiek voor gepersonaliseerd leren in het voortgezet onderwijs vindt zijn oorsprong in 2011. Destijds vroeg Wim Kokx, voorzitter van het Zo.Leer.Ik!-netwerk, aan Vis of inspiratie en kennis uit de logistieke wereld niet zouden kunnen helpen bij het oplossen van de logistieke vraagstukken die gepersonaliseerd leren oproept. Sinds dat moment werken zij samen aan dit vraagstuk, bijgestaan door onderzoekers, studenten en vertegenwoordigers van een groot netwerk aan scholen uit het voortgezet onderwijs. Kokx en Vis delen de opgedane inzichten via praktijkcongressen en workshops met het onderwijsveld.

Meer informatie

• Wil je meer weten over eerdere onderzoeksprojecten naar de onderwijslogistiek voor gepersonaliseerd leren? Luister dan naar deze podcast met Iris Vis of lees eerdere publicaties.
  • Contact: Iris Vis, hoogleraar Industrial Engineering
Laatst gewijzigd:31 januari 2023 10:27