Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

RUG en Meyer Werft gaan samenwerken | Prof. Allan Muller leidt onderzoek naar duurzaamheidsverslaglegging

Duurzaam samenwerkingsverband ter ondersteuning van de wetenschap en industrie in de noordelijke regio
25 juli 2018

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Meyer Werft Papenburg hebben een overeenkomst voor duurzame samenwerking getekend. Op maandag 23 juli hebben de voorzitter van het College van Bestuur van de RUG, professor Sibrand Poppema, en de directeur van Meyer Werft, Tim Meyer, een memorandum van overeenstemming getekend. FEB-hoogleraar Alan Muller zal een onderzoek leiden dat is gericht op het ontwikkelen van een systeem voor wereldwijd erkende en gestandaardiseerde project is het ontwikkelen van een systeem voor wereldwijd erkende en gestandaardiseerde duurzaamheidsverslaglegging.

Managing director van de MEYER Werft Tim Meyer en collegevoorzitter Sibrand Poppema ondertekenen de samenwerkingsovereenkomst. Fotograaf: Elmer Spaargaren

Het doel van het samenwerkingsverband is de invloed van zowel de wetenschap als de industrie in de noordelijke regio te versterken. Beide partijen bundelen hun krachten in de the “Innovation Lab Papenburg – Groningen 2018-2050” (IB2050). Deze structuur bevat concrete projecten tussen MEYER WERFT en de RUG voor het realiseren van duurzame en concurrerende oplossingen voor de periode van 2018 tot 2050. In de projecten wordt wetenschappelijk onderzoek verbonden met concrete toepassingen uit de praktijk. Voor hoogopgeleide studenten uit Groningen biedt de samenwerking kansen voor stageplekken en banen.

De eerste drie projecten betrekking hebben op IT, energie-efficiëntie en duurzaamheid.

Project 1: Volgende generatie IT binnen de productie-omgeving, met prof.dr. Bayu Jayawardhana

In het tijdperk van de slimme industrie/Industry 4.0 maakt de informatie- en communicatietechnologie baanbrekende innovaties mogelijk in de productiesector. Door te besparen op kosten en ontwikkelingstijd kan verbetering van productiviteit worden bereikt. Het doel is de ontwikkeling van ICT-technologie waarin modelgebaseerde benaderingen (digitale tweelingen) worden gecombineerd met datagebaseerde benaderingen (big data) voor het creëren van een slimme waardeketen in de sector van de cruiseschepen.

Alan Muller

Project 2: Duurzaamheid en het Global Reporting Initiative in het internationale bedrijfsleven, met prof.dr. Alan Muller

Als belangrijke wereldspeler op het gebied van de bouw van cruiseschepen die schepen levert aan vooraanstaande internationale scheepsbouwbedrijven, moet MEYER vooruitlopen op de internationale normen op het gebied van duurzaamheidsdoelstellingen. Het doel van dit project is het ontwikkelen van een systeem voor wereldwijd erkende en gestandaardiseerde verslaglegging.

Project 3: Energie-efficiëntie op cruiseschepen; netwerken, brandstoffen/bronnen en stuwkracht/aandrijving, met prof.dr.ir. Jacquelien Scherpen

Een van de grootste en belangrijkste uitdagingen voor een scheepsbouwer is energiezuinige schepen bouwen en deze zo efficiënt mogelijk maken. In dit project werken beide partijen samen aan oplossingen op het gebied van verbranding/brandstoffen, efficiënte aandrijving en de productie van hernieuwbare energie.

Prioriteit wordt gegeven aan het opzetten van zogenaamde Zukunft Räume of Future Rooms (FR) in Papenburg en Groningen, waar alle projecten gecoördineerd worden. De FR Papenburg zal gerealiseerd worden op de werf of in de stad. De FR in Groningen zal waarschijnlijk op de Zernike Campus (Start Up City-gebouw) gerealiseerd worden.

Laatst gewijzigd:31 januari 2023 11:12