Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Start Aletta Jacobs School of Public Health op 15 maart 2018

Wetenschap slaat handen ineen voor meer gezonde jaren
06 maart 2018

Op donderdagmiddag 15 maart a.s. wordt het officiële startschot gegeven voor de Aletta Jacobs School of Public Health (AJSPH) in Groningen. Opgericht door een multidisciplinair team van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), wordt AJSPH dé vaandeldrager van Healthy Ageing in Noord-Nederland. Onderzoekers, faculteiten en partners van verschillende disciplines hebben zich al aan de netwerkorganisatie verbonden, dat initiatieven op het gebied van gezond ouder worden bij elkaar brengt.

Grand Opening Aletta Jacobs School of Public Health

Vaandeldrager

Healthy Ageing is de afgelopen tien jaar door UMCG, RUG en partners op de kaart gezet als expertisegebied van Noord-Nederland. Vanuit het Healthy Ageing gedachtegoed hebben verschillende instituten op eigen wijze invulling gegeven en bijgedragen aan (wetenschappelijk) onderzoek naar gezond ouder worden. Hoewel het een goede zaak is dat veel disciplines zich inzetten voor gezond ouder worden, is er sprake van een grote mate van versnippering. Om het concept verder te brengen, wordt de Aletta Jacobs School of Public Health de verbindende factor van alle initiatieven die in Noord-Nederland ontstaan: een overkoepelende loketfunctie waar vraag en aanbod naar en van hulp samenkomen. Dit betekent dat er ook intensief samengewerkt gaat worden met bedrijfsleven en zorgverzekeraars.

De droom van Aletta

Wetenschappelijk directeur van AJSPH is dr. Jochen Mierau: “Denken door te doen; samen meer gezonde jaren!, is ons adagium. Het is onze gezamenlijke droom om door krachten te bundelen een gezondere wereld te realiseren. Door middel van onderzoek waarmee nieuwe kennis wordt ontwikkeld, maar ook advieswerk, waardoor de ontwikkelde kennis wordt toegepast in de praktijk, en natuurlijk onderwijs. We willen de Aletta’s van de toekomst opleiden die daadwerkelijk het verschil kunnen maken.”

De Aletta Jacobs School of Public Health heeft de ambitie om wereldwijd impact te creëren. Dat gebeurt door samenwerking aan te gaan met nationale en internationale initiatieven op het gebied van Healthy Ageing. De thema’s die binnen de School centraal staan - Resilience, Sustainability, Justice, Capability en Participation – fungeren als focusgebieden waarop de school zich richt. Mierau: “Voor iedere waarde stellen we een ‘trekker’ aan, die voor dat specifieke gebied als boegbeeld fungeert. Daarmee maken we het heel persoonlijk.”

Feestelijke start

Eenieder die werkzaam is in volksgezondheid en Healthy Ageing is van harte uitgenodigd om op 15 maart a.s. de feestelijke start van de Aletta Jacobs School of Public Health in Groningen bij te wonen in de Aletta Jacobshal op Zernike. De middag is bedoeld om onderzoekers, partners en geïnteresseerden aan elkaar te binden en de school vanuit de verschillende perspectieven te belichten. Meer informatie over het evenement vindt u op www.rug.nl/aletta.

Meer informatie

Interview Jochen Mierau: ‘De gezondheidsverschillen in Noord-Nederland zijn bizar’

Laatst gewijzigd:01 februari 2023 15:20