Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Creatieve ideeën leiden niet automatisch tot innovaties

14 februari 2018
Dries Faems
Dries Faems

Ondernemers kunnen zelf een belangrijke bijdrage leveren aan innovatie. Ondernemingen die een bedrijfscultuur van verbondenheid en samenwerking tussen werknemers stimuleren, zetten creatieve ideeën succesvoller om in nieuwe innovaties. Dat is een van de conclusies van de Noord-Nederlandse Innovatiemonitor, een onderzoek onder leiding van Dries Faems, hoogleraar Innovatie en Organisatie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Volgens Faems is het noodzakelijk dat ondernemers binnen hun organisatie de juiste omgeving creëren om nieuwe ideeën daadwerkelijk om te zetten in succesvolle innovaties. Faems: ‘Verschillende soorten van ideeën vragen om een verschillende organisatorische aanpak. Voor radicale, grensverleggende ideeën is een sterk gevoel van verbondenheid tussen werknemers belangrijk. Het succesvol benutten van kleine verbeteringen vraagt juist om het opzetten van een gedisciplineerde structuur, waarbinnen iedereen zijn plaats en verantwoordelijkheden kent.’

Noord-Nederlandse Innovatiemonitor

De Noord-Nederlandse Innovatiemonitor is het resultaat van een strategische samenwerking tussen het expertisecentrum Vinci van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN), die in 2016 van start ging. Partners zijn TCNN, NOM, PNO en het Octrooicentrum Noord-Nederland. Doelstelling van de Innovatiemonitor is om innovatie-activiteiten, investeringen en prestaties van mkb-bedrijven uit Noord-Nederland in kaart te brengen en te analyseren.

Over SNN en Vinci

Het SNN voert verschillende stimuleringsregelingen en subsidieprogramma’s voor het mkb uit. Het doel van het Centre of Expertise Vinci is het toegankelijk maken van wetenschappelijke kennis voor de praktijk en vanuit de praktijk een bijdrage leveren aan wetenschappelijk onderzoek.

Op dit moment loopt er ook een grootschalig onderzoek van de RUG onder bedrijven in Noord-Nederland om deze processen beter in kaart te brengen. Middelgrote bedrijven (vanaf ongeveer 40 fte) kunnen daaraan deelnemen. Meer informatie is te vinden op www.rug.nl/creativity.

Meer informatie

  • Contact: Dries Faems
  • Zie voor het Hoofdrapport Noord-Nederlandse Innovatiemonitor 2017 en het deelrapport 'Creativiteit en Innovatie' de website van SNN.
URL FEB
AACSB EQUIS logos
Laatst gewijzigd:29 februari 2024 10:02
View this page in: English

Meer nieuws

  • 19 april 2024

    Nieuwe scriptieprijs voor masterstudenten Economie en Bedrijfskunde

    Hoe kunnen we economie en bedrijfskunde studenten prikkelen om in hun masterscriptie aandacht te besteden aan belangrijke maatschappelijke uitdagingen? De 14 Nederlandse faculteiten economie en bedrijfskunde, verenigd in het Decanenberaad Economie...

  • 18 april 2024

    Ward Romeijnders appointed as Professor of Optimization under Uncertainty

    The Faculty of Economics and Business is pleased to announce that Ward Romeijnders has been appointed as Professor of Optimization under Uncertainty. The chair is situated within the Department of Operations.

  • 12 april 2024

    Oratie Corine Noordhoff: Future ready retail

    Tijdens haar oratie zal Corine Noordhoff inzichten verschaffen in de fundamentele elementen om te overleven en je bedrijf aan te passen in de retailsector. Noordhoffs oratie vindt plaats op vrijdag 19 april 2024, 16:15 – 17:00, in de aula van het...